Matteläraren Emily Borgeling Linder tar elevernas vana vid dataspel till hjälp för att väcka deras intresse för programmering. För att leva upp till kursplanens krav försöker lärarna i Torsviks skola lära av varandra.
Ett kollegialt stöd för lärare och lärarlag som arbetar med vuxna elever med kort eller ingen skolbakgrund och undervisar i matematik. Artikeln ger en generell bild hur begreppet numeracitet kan förklaras och kopplas till bedömning och kartläggning.
Three new reports on student achievement during the pandemic all point to larger declines in math than in reading and widening gaps between the haves and have-nots. But describing exactly how students are doing academically is proving to be a challenge when school closures and pandemic experiences varied so wildly from state to state and…
A new artificial intelligence Quick Comments feature is designed to enable math teachers give feedback to students more quickly by offering three initial suggestions for comments on students' math homework based on natural language interpretation of written answers. The feature was developed by a team of researchers at Worcester Polytechnic Institute.
An asset-based approach to math at Santa Fe Public Schools in New Mexico includes a summer program with a game focus, asking students to transport themselves to the 1600s for challenges such as negotiating bargains on spices and avoiding pirates. The "fate or fortune" exercises aim to align with algebra I standards and boost accelerated…
Vad händer med barnens motivation i matematik när de lämnar lågstadiet? I det världsunika forskningsprojektet MathMot kommer barn från minst 300 skolor i sex länder att följas från trean till femman. Ett forskarteam från Högskolan väst deltar för Sveriges räkning.
Mälardalens högskola har under många år bedrivit forskning som syftar till att förbättra svenska elevers kunskaper i matematik. Eftersom lärarens roll i klassrummet är avgörande för att höja kunskapsnivån hos eleverna har forskare tillsammans med lärare utformat ett testläromedel, Framtidens läromedel.
Matematiklärarna känner sig osäkra i sin lärarroll och undervisningen täcker inte in hela kunskapsinnehållet. Så ser det ut i många skolor i landets socioekonomiskt utsatta områden, enligt Victoria Rolfes avhandling.
Students who drop mathematics at the age of 16 have lower amounts of a brain chemical that is critical for brain and cognitive development, compared with those who continue maths, a study has found.
I skolklasser med en hög andel elever med sämre socioekonomiska förutsättningar täcker undervisningen in färre delar av kunskapsinnehållet i matematik, och lärare uppger i högre grad att de inte är väl förberedda på att undervisa. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet.