Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Miljö"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Behövs denna om vi har ”hållbar utveckling”?

Visar sida 1 av 7

Forskning och utveckling kategorier

Fantasi kan öppna för omställning

13 februari
Många barn och unga ser dystert på framtiden enligt rapporter i bland annat Ungdomsbarometern. Nu visar forskning att om elever får använda sin fantasi för att skriva egna fiktiva ljusa framtidsberättelser så utvecklas förmågan att se flera olika framtidsmöjligheter. De unga kan då uppleva ökat hopp och så kallat agentskap, det vill säga känslan av att själv…
Forskning och utveckling kategorier

Ingen vill bygga bort barnens bästa

2023-05-11
Förskolemiljön håller på att förändras. Naturliga grönytor försvinner, barngrupperna växer och byggnadskomplexen likaså. Vad betyder det för barns hälsa, för deras relationer med varandra och förhållandet till naturen? Det undersöker Annika Manni och hennes forskargrupp tillsammans med storförskolor i Umeå kommun.

Skolstrejk för klimatet och Hannah Arendt

2022-11-28
Denna artikel sätter fenomenet skolstrejk för klimatet i kontakt med Arendts idéer om politik, handlande och tänkande. Det föreslås i artikeln att skolstrejk för klimatet kan ses som dels krav på handlande (från andra, i detta fall vuxna och politiker), dels handlande i sig.
Forskning och utveckling kategorier

Research Q&A: Climate change education and student voice

2022-11-10
The children and young people of today are growing up in uncertain times as the effects of global climate change begin to permeate their everyday lives and communities. At the same time, these young people are often positioned as the next generation of leaders who will potentially overcome the legacies of climate and environmental inaction.
Forskning och utveckling kategorier

At udforske leg i skolen i et økologisk perspektiv

2022-09-22
Med afsæt i et design-based research projekt og længerevarende observationer af børns leg i skolen udvikler denne artikel begrebet om legeorden og et økologisk forståelsesperspektiv, der ser samspil, sammenhæng og helhedsorientering som centrale værdier for blikket på leg i skolen. Gennem konkrete empiriske nedslag viser artiklen, hvordan leg i skolen etableres og vedligeholdes, og hvordan skolens samspil er med leg.
127