Kunskapen om hur motivation för matematik utvecklas är begränsad, särskilt i grundskolans tidigare år. Detta hoppas forskare nu kunna lösa genom att granska hur lärare i olika länder i sin dagliga praktik främjar motivation och lärande i ämnet.
Högskolan Väst representerar Sverige i ett internationellt forskningsprojekt med sex andra länder där man ska undersöka motivationen för matematik i grundskolans tidigare år. Projektet ska också studera hur man kan öka motivationen, framför allt i övergången från låg- till mellanstadiet.
Elever som jämför sig med sig själva lyckas bättre än elever som försöker överglänsa sina klasskamrater. Det konstaterar Anders Hofverberg som forskat om elevers motivation och hur den påverkas av klassrumsklimatet. Nu har avhandlingen valts till favorit av Skolportens lärarpanel.
Elever som jämför sig med sig själva lyckas bättre än elever som försöker överglänsa sina klasskamrater. Det visar Anders Hofverbergs avhandling om elevers motivation och hur den påverkas av klassrumsklimatet. Nu har avhandlingen valts av lärarpanelen till Skolportens favorit.
Some high-school students in Chicago say they are struggling to find the motivation to learn via online lessons. Students say teachers and classmates are helping to keep them engaged, and that teachers also are aware of issues beyond academics that students are facing.
Med de krav som dagens skola ställer är det viktigt att eleverna är motiverade att engagera sig i skolarbetet. Det visar Anders Hoverberg i sin avhandling.
Föräldrar som migrerat säger till sina barn att "Vi fick offra mycket när vi kom hit och nu måste ni på något sätt göra det värt det". Detta skapar ett driv hos barn till migranter, säger Pinar Aslan, forskare vid Högskolan i Gävle.
Pedro de Bruyckere, utbildningsforskare och lärarutbildare från Gent, tar sig an den sjätte av de mest seglivade myterna om inlärning och undervisning – att om man bara tränar 10 000 timmar så är framgången given.
Education researchers are considering how to predict when a given assignment will generate the optimal amount of persistence in a student. At issue, researchers say, is that there are different types of persistence, including "productive persistence" and "wheel-spinning."