Arbetsminnet anpassar sig till den uppgift som man utför. Det har inte bestämda gränser som man tidigare trott, utan balanserar minnets prestanda mot hjärnans resurser, visar forskning.
"Jag vill bryta stigmatiseringen kring matematik att det bara är vissa smarta elever som kan bli bra på matematik. Det är fel. Alla kan lära sig". Det säger Sabine Louvet som har skrivit boken "Stärk det matematiska självförtroendet" där hon delar med sig av sitt arbetssätt och lekfulla digitala arbetsmetoder för att stärka elevernas matematiska…
Vi aner ikke, hvad vi mener, når vi taler om, at nogle har talent. Og forsøget på at ’dyrke talentet’ hos udvalgte mennesker kan have en hæmmende effekt for andre, mener forsker.
Hur vänder man utvecklingen för elever som går ut med ofullständiga betyg i årskurs nio? Och hur kan skolan göra sig själv meningsfull för elever som är skoltrötta? Martin Hugo, forskare och lektor i pedagogik, om hur man vänder utvecklingen från ointresse till intresse. (webb-radio)
Allt fler skolor tar hjälp av hundar i undervisningen. Knutby skola har under våren haft besök av specialtränade hundar en gång i veckan – något som enligt rektor Sofi Lundvall har ökat elevernas motivation och koncentration.
Kulturen att inte plugga som ofta finns bland pojkar kan brytas. Tillåtande normer kring studier, där pojkar kan prata med varann om pluggande utan att tappa status, gynnar deras resultat i skolan.
Pojkar har mycket sämre resultat i skolan än flickor. På en del skolor sägs det finnas en ”antipluggkultur” som ytterligare försämrar pojkars möjligheter. Nu visar forskare i Borås att det går att motverka den kulturen.
Pojkar presterar generellt sämre än flickor i skolan. Men den antipluggkultur som ofta finns bland pojkar kan brytas. En ny avhandling vid Göteborgs universitet visar exempel där pojkar inte anser det vara mesigt att plugga och ger förslag på hur pojkars prestationer i skolan kan förbättras.
Resilience refers to the capacity of individuals to prosper despite encountering adverse circumstances. This paper defines academic resilience as the ability of 15-year-old students from disadvantaged backgrounds to perform at a certain level in Pisa (rapport).