Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Musik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 7

Digitala verktyg förändrar hur musik skapas i skolan

25 november
Den alltmer utbredda användningen av digitala verktyg i högstadiets musikskapande aktiviteter förändrar hur elever lär sig att skapa musik. En ny doktorsavhandling av Jonas Nilsson vid Umeå universitet, visar att när musikskapande sker med hjälp av datorer och musikprogram, snarare än traditionella instrument, förändras både undervisningens utformning och innehåll, liksom elever och lärares arbetssätt.
Forskning och utveckling kategorier

Competing discourses of music as a discipline within Norwegian schools of music and arts: the teacher dimension

1 oktober
This article investigates the work of music teachers within Norwegian municipal schools of music and arts. These schools are publicly financed but face low attendance. What is taught has implications for the extent to which students feel included or excluded from the school system, and teachers play an important role in this respect. In order…

Forskningsutblick: Multisensoriskt musikdrama för att stödja engagemang och utveckling

2024-11-26
Syftet med studien var att undersöka om ett nytt pedagogiskt arbetssätt med musiksamspel och dramatiserat berättande – Multisensoriskt musikdrama (MSMD) – var effektivt när det gäller att stödja engagemang och uppmärksamhet hos elever som har flerfunktionsnedsättning i anpassad grundskola.
Forskning och utveckling kategorier

Musik i teori och praktik

2024-03-26
Hur förhåller sig teori och praktik till varandra i musikundervisningen? Det är det övergripande temat för en ny doktorsavhandling av Karin Bohman vid Umeå universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Hittar nya vägar för musiken i förskolan 

2024-03-22
Målet med Klang – musik i förskola, ett samarbete mellan förskoleförvaltningen och Malmö universitet, är att visa på möjligheter att arbeta med musik i förskolan; utifrån de olika läroplansmålen men kanske framför allt utifrån musikens egenvärde. Projektet vill också fördjupa samarbetet mellan forskning och profession. 
127