Översiktens resultat beskriver både möjligheter och utmaningar med laborationsundervisningen, i relation till tre övergripande målområden. Översikten visar att det är viktigt att läraren tydliggör laborationernas mål och syften.
Samtal om undervisning i naturvetenskap kan leda till professionell utveckling. Men det kräver att samtalen karaktäriseras av både ett komplext innehåll och en hög grad av interaktion. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet som undersökt vad som händer när lärare respektive lärarstudenter ges möjlighet att delta i strukturerade samtal om sin egen undervisning i…
"Det handlar absolut inte om att man inte får ha roligt eller använda fantasin, men innehållet och hur det presenteras måste hjälpa varandra. Bygger det för mycket på fantasi eller metafor kan det vara svårt för barnen att reda ut vad som är på riktigt, säger Anneli Bergnell, universitetslektor och doktorand i pedagogiskt arbete.
Läraren Tomas Wallgren berättar om hur det gick till när han och hans elever vann Nordic Eseros burksatellit och fick åka till Nordnorge för att skjuta upp den. Inspelat den 5 juni 2020 på Megamind-utställningen, Tekniska museet. (webb-tv)
Rymdambassadör och läraren Jenny Jansson berättar om hur hon väcker elevernas intresse för rymden. Hon använder satelliter och rymdforskning på flera håll i undervisningen. Inspelat den 5 juni 2020 på Megamind-utställningen, Tekniska museet. (webb-tv)
Författarna beskriver en designbaserad studie med sex interventioner på gymnasiet där eleverna i ämnet naturvetenskap har fått i uppgift att formulera undersökningsbara frågor. Den forskningsfråga som undersöks är vilka kvalitativa aspekter av kunnande kommer till uttryck i gymnasieelevers arbete med att formulera naturvetenskapligt undersökningsbara frågor.
”Vi behöver naturvetenskaplig kunskap för att fatta kloka beslut om hur vi ska använda våra gemensamma resurser.” Cecilia Caimans forskning om barn och hållbarhet har väckt mycket intresse.
Utomjordingar, nya spännande upptäckter och en hel vägg täckt av grundämnen. För att väcka elevernas nyfikenhet och lust att lära tog Mats Lantz ett nytt grepp om det periodiska systemet.
Vi måste lära oss om jordens utveckling och kretslopp, för det kommer att påverka oss när vi blir äldre. Men vi har inte tid att vänta på att hållbar utveckling ska införas på schemat, skriver eleverna på Skapaskolan i Huddinge.
NO-lärarna Eva Månsby och Eva Cederberg på S:t Petri skola i Malmö arbetar målmedvetet med språket i labbrapporter. Tanken är att träna eleverna på att använda ämnesspecifika begrepp inför gymnasiearbetet i årskurs tre.
I höst startar en forskarskola som ska göra undervisningen i matematik och naturvetenskap mer relevant för eleverna. Tre universitet samarbetar om forskarskolan som vänder sig till lärarutbildare.