Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Naturvetenskap"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 14 av 16

Elevers förmåga att planera undersökningar – en kritisk granskning av stödmaterial för bedömning i NO åk 1-6

2018-04-23
Denna artikel om bedömning i NO åk 1-6 granskar hur utformningen av uppgifter kan möjliggöra och begränsa bedömningen av elevers förmåga att genomföra en naturvetenskaplig undersökning.
Forskning och utveckling kategorier

Viktigt och praktiskt om språkutveckling i NO

2018-01-24
Jag tycker att boken Språkutvecklande NO-undervisning - strategier och metoder för högstadiet fyller ett viktigt syfte. Dagens lärare måste arbeta med elevernas språkutveckling. Det är ju ingen slump att det finns ett läslyft som alla lärare – oavsett ämnesbehörighet – kan gå. Att då få läsa en bok som vänder sig direkt till mig som NO-lärare…
Forskning och utveckling kategorier

Ny avhandling ger djupare förståelse för lärares utmaningar att undervisa i naturvetenskap utifrån samhällsfrågor

2018-01-24
Att införa samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI) i läroplanen är en väletablerad trend internationellt, men det innebär stora utmaningar för lärarkåren. Detta har Ulrika Bossér undersökt i sin avhandling, som bidrar med värdefull kunskap vid utformning och genomförande av SNI-undervisning.