Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Naturvetenskap"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 17 av 19

Forskning och utveckling kategorier

Lärare självkritiska till egen undervisning i NO-ämnena

2019-01-07
Lärare ser brister i sin egen kommunikation med elever i NO-ämnena i åk 7-9. Samtidigt saknar de verkligt stödmaterial för att jobba språkutvecklande med sina elever. Det visar ett stort avslutat forskningsprojekt om lärares roll och möjligheter med att öka elevernas NO kunskaper och samtidigt arbeta språkutvecklande.

Lärare och forskare utvecklar digital didaktisk design

2018-10-23
Hur kan en framtida digital utbildningspraktik främja elevers utveckling av kunskaper, förmågor och bildning i Hans Roslings anda? Elevers möjligheter att bidra till samhälleliga utmaningar som klimatförändringar, fattigdomsbekämpning och förbättrade levnadsvillkor behöver stärkas, skriver Ulrika Bodén, Linnéa Stenliden och Jörgen Nissen, Linköpings universitet, i Venue.

Elevers förmåga att planera undersökningar – en kritisk granskning av stödmaterial för bedömning i NO åk 1-6

2018-04-23
Denna artikel om bedömning i NO åk 1-6 granskar hur utformningen av uppgifter kan möjliggöra och begränsa bedömningen av elevers förmåga att genomföra en naturvetenskaplig undersökning.
Forskning och utveckling kategorier

Viktigt och praktiskt om språkutveckling i NO

2018-01-24
Jag tycker att boken Språkutvecklande NO-undervisning - strategier och metoder för högstadiet fyller ett viktigt syfte. Dagens lärare måste arbeta med elevernas språkutveckling. Det är ju ingen slump att det finns ett läslyft som alla lärare – oavsett ämnesbehörighet – kan gå. Att då få läsa en bok som vänder sig direkt till mig som NO-lärare…