Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 17 av 19

Välj typ av innehåll inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)":

Visa alla Forskning- och utvecklingsartiklar

Stora förändringar trots en trög start

2018-04-20
För några år sedan ökade antalet elever på Tullskolan i Karlskrona dramatiskt. En stor andel av dessa hade någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Ganska snart insåg skolledningen att varken miljön eller det gamla sättet att arbeta fungerade längre. Med hjälp av SIS-medel från Specialpedagogiska skolmyndigheten startade de projektet Stödjande strukturer.

Frustration och otillräcklighet vardag för lärare

2018-03-29
Många lärare känner frustration och otillräcklighet i sitt arbete med att inkludera elever med beteendeproblem. Mycket tid ägnas åt att försöka fostra och resonera kring hur man ska och inte ska bete sig mot andra, på bekostnad av undervisningen. Resultatet blir att både eleverna själva och deras klasskamrater far illa, visar forskning.

Alma Memisevic: När forskningen skuldbelägger eleven

2018-03-26
En bekymmersam utveckling inom det specialpedagogiska fältet kan skönjas, där elever i behov av särskilt stöd görs till utvecklingsneurologiskt betingade problem, istället för att fokusera på vad lärare och förskola i samverkan med specialpedagoger kan göra i undervisningen.

Stora brister i lärares kunskap om autism och adhd

2018-03-16
Tre av fyra lärare saknar baskunskaper om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, visar ny forskning. Istället för stöd och anpassningar kan elever få höra att de ska ”skärpa sig”. ”Lärare vet ingenting om det här, det är noll poäng i ämnet på lärarutbildningen”, säger professor Sven Bölte.