Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Relationer"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 9

Teacher nonverbal immediacy: a validation study of the TeNOI observation scale

1 oktober
Nonverbal immediacy has proved to be an effective communication tool in fostering student-teacher relationships. The present study aims to validate the Teacher Nonverbal Immediacy (TeNOI) observation scale in a sample of 58 teachers and their students (n = 1,124) in lower secondary schools. (pdf).

The relationship between compassion and social justice beliefs among preservice educators: the mediating role of empathy

1 oktober
While awareness of the need to teach with social justice has increased, research suggests that significant disparities in educational opportunities continue to negatively affect marginalised students. Scholars have suggested teachers with certain caring dispositions are more likely to teach with social justice and there is some evidence that empathic and compassionate teachers are more likely…

Lärarpanelens favorit: Motiverande samtal kan stärka lärares självtillit

30 september
Många lärare känner sig inte tillräckligt förberedda inför det relationella arbetet i skolan. Utbildning i Motiverande samtal (MI) kan vara ett konkret sätt att stärka lärares självtillit när det gäller att engagera elever och hantera olika klassrumssituationer. Det konstaterar Martina Jordan i sin avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Martina Jordan. Foto Jeanette Dahlström

Motiverande samtal stärker lärares självtillit

23 september
Utbildning i motiverande samtal kan vara ett konkret sätt att stärka lärares självtillit när det gäller att engagera elever och hantera olika klassrumssituationer. Det visar Martina Jordans avhandling som nu har valts till Lärarpanelens favorit.

Att främja ögonkontakt i socialt samspel hos barn med autism

26 augusti
Alla barn med autism har utmaningar med socialt samspel. Många av dem har också avvikande ögonkontakt. Att kunna titta andra människor i ögonen är en förutsättning för mer avancerade sociala färdigheter och ökar möjligheterna till delaktighet i lek- och lärandesituationer. Det här kapitlet beskriver hur ögonkontakt hos barn med autism kan främjas på ett lekfullt…

Speciallärares och specialpedagogers relationskompetens i arbete med elevers kamratrelationer och med relationer till elevernas föräldrar

5 augusti
Research shows that educators’ capability to build positive and supportive relationships is critical for educational success,particularly for at-risk students. The purpose of this article is to discuss how special educators – “speciallärare” (SL) and “specialpedagoger” (SP) – perceive relational competence working with their students’ peer relationships and with the students’ parents. The article presents an…

Utvikling av barnehageansattes relasjonskompetanse i samspill med små barn

17 juni
Formålet med artikkelen er å presentere erfaringer barnehagelærere og barnehagens ledelse har med utvikling av arbeid med relasjonskompetanse i samspill med barn i alderen 1–3 år. Utvalget besto av to barnehagelærere fra småbarnsavdelinger og to barnehagelærere fra en storbarnsavdeling, i tillegg til tjenesteleder og avdelingsleder i en barnehage. (pdf)

Understanding the variability in implementation quality in the Resilient intervention

27 maj
This study explores variability in implementation quality of the social and emotional learning curriculum ROBUST in the Resilient randomized controlled trial by investigating factors affecting fidelity and dosage of core components and activities. 
129