Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Religion"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 3

Transforming sacred space to children’s own space: Finnish preschoolers at the meeting point of secular and religious

23 juni
This study investigates young children’s embodied, emplaced, and experienced learning in the context of sacred spaces. In the study, a group of 5–7-year-old Finnish preschoolers participated in four site visits to churches and mosques. 
Forskning och utveckling kategorier

Att hantera kontroversiella frågor i undervisning i religionskunskap

2024-06-17
Skolforskningsinstitutet arbetar just nu med en systematisk forskningssammanställning om kontroversiella frågor i undervisningen. En av de preliminära frågorna som sammanställningen ska besvara är vilka didaktiska handlingsalternativ som lärare använder för att hantera och undervisa om kontroversiella frågor relaterade till religion och livsåskådning.

"Et ord sier mer enn tusen tegninger" – en undersøkelse om religions plass i barnehagen

2023-03-30
Denne artikkelen ønsker å rette søkelyset på spesielt fagområdet etikk, religion og filosofi fra barnehagens rammeplan, og det vil gjøres en analyse av deler av en kvantitativ spørreundersøkelse om hvordan arbeid med religion i barnehagens hverdagsliv kan foregå. 

Utbildning för en hållbar framtid – hon söker svaren i religionsundervisningen

2023-02-14
Hur ska vi förbereda våra barn för att rädda sin egen framtid? Den frågan ställer sig Viktoriia Chorna när hon beskriver sitt senaste forskningsprojekt där hon utifrån religionsundervisning tittar närmare på hållbar utveckling i svenska grundskolan under 1900-talet.