Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Samhällskunskap"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 2 av 6

Att lära genom att skriva

2022-09-23
I den här rapporten sammanfattar och kommenterar vi en systematisk forskningsöversikt där skrivandets och texternas innehåll och funktion sätts i fokus. De framträdande forskningsresultaten, att skrivande förbättrar elevers ämneskunskaper jämfört med undervisning som har mindre fokus på skrivande, är därför särskilt relevanta för lärare. (pdf)

Många olika undervisningssätt används för att främja elevers läs- och skrivutveckling

2021-03-15
Läs- och skrivundervisningen bedrivs enligt beprövade metoder och på ett likartat sätt i landets olika skolor. IFAU kartlägger i en ny rapport den språk-, läs- och skrivutvecklande undervisningen i svenska och SO-ämnena i grundskolan 2015–2018.
1236