Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Segregation"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 7

Forskning och utveckling kategorier

Ny forskning för att ge barn i utsatta områden bättre chanser

2023-10-31
Vad blir konsekvenserna för en ung människa av att växa upp i ett utsatt bostadsområde? Hur påverkar det möjligheten till utbildning och jobb senare i livet? Och vilka åtgärder kan förbättra de ungas chanser? Det är frågor som ett nytt forskningsprojekt vid LiU ska ta sig an. Målet är att kunna ge konkreta råd till…

Att höra till eller inte? Föränderliga kapital, positioneringar och tillhörigheter från grundskola till högskola

2023-10-03
Denna studie undersöker en tonåring och sedermera ung kvinnas tal om att i olika skolsammanhang positioneras och positionera sig själv som avvikande, ’den Andre’, den ’invandrade’, i relation till majoritetsgruppen, ’det svenska’.

Ny rapport: Positiv satsning i Trollhättan att flytta elever för minskad skolsegregation

2023-05-24
Idag presenterades en forskningsrapport kring hur elever, lärare och rektorer upplevt sammanslagningarna av skolor i Trollhättan. Forskare vid Högskolan Väst har sedan stängningen av två skolor i ett segregerat område hösten 2021 följt förändringen. Det sammantagna resultatet visar en övervägande positiv bild.

Can school closures decrease ethnic school segregation? Evidence from primary and lower secondary schools in Stockholm, Sweden

2023-05-24
Using simulation models calibrated with administrative data for all primary and lower secondary schools in Stockholm, Sweden, Selcan Mutgan and Eduardo Tapia assess the potential impact of school closure on ethnic school segregation.
127