Lisa Carlson, sfi-lärare på Hyllie Park folkhögskola i Malmö, delar här med sig av hur hon lagt upp undervisningen på distans för elever som läser kurs A på sfi. Blogg, whatsapp, qr-koder och modersmålsstöd är viktiga delar i upplägget.
Vilka särskilda utmaningar innebär det att undervisa i SFI på distans? Catharina Johansson är SFI-lärare och beskriver hur bloggen blivit ett nytt och viktigt verktyg för henne att dela ut uppgifter och kommunicera med eleverna på. Karin Sandwall, på Nationellt centrum för svenska som andraspråk, berättar om vilket stöd lärare har rätt till och efterfrågar…
Elisabeth Olsson, Emilia Vainonen, Eva Gonner och Lena Ennemuist, studie- och yrkesvägledare på Komvux Malmö, svarar på ”Skicka vidare”–frågorna från Caterina Tirone Hedgärde. "Hur arbetar ni med studie- och yrkesvägledning med Sfi-elever?"
RFSL Newcomers har tagit fram ett material för nyanlända migranter och som inspiration för SFI-lärare. Här får eleven lära sig grundläggande ord och fraser på svenska. Det tar bland annat upp teman som familj och bostad och en mångfald av personer figurerar i materialet.
Betyget ska spegla den kvalitet som eleven har på sitt kunnande vid tiden för betygssättningen. När du som lärare sätter betyg utvärderar du allsidigt varje elevs kunskaper i förhållande till kunskapskraven.
Ökade krav på invandrade vuxnas språkkunskaper främjar inte andraspråksinlärningen. Istället behövs en individanpassad sfi-undervisning på goda villkor.
Andelen nyanlända med låg utbildning växer. Därför har Malmö stad dragit igång en kampanj för att locka fler att studera vidare. På Komvux Södervärn läser sfi-elever in grundläggande matematik med flerspråkigt stöd.
Politiska krav på att invandrare ska lära sig svenska bättre och snabbare dyker upp i debatten med jämna mellanrum. För ett par veckor sedan lanserade Socialdemokraterna “språkplikt”. Maria Rydell ställer sig frågande till detta och pekar på komplexiteten i vuxnas språkinlärning. Möjligheten att lära sig ett nytt språk hänger inte bara ihop med en individs…
I dagarna startar det fristående forskningsinstitutet Ifous ett forsknings- och utvecklingsprogram med fokus på sfi-undervisning. Programmet drivs i samarbete med fem utbildningsanordnare, däribland Haninge kommun.