Förutsättningarna för att undervisa i friluftsliv ser olika ut i Sverige och därför kan undervisning i närmiljön vara viktigt. Det visar Maria Howdings avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Förslaget om obligatorisk språkförskola går emot förskolans centrala principer. Det menar Mia Heikkilä, professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet, som forskar om närvaro i förskolan.
Hållbar undervisning, didaktiska vägval och lärares lärande. Likvärdighet, läs- och skrivundervisning samt undervisning i fritidshemmet. Det är forskningsämnen som väckte extra mycket intresse hos Lärarpanelen under 2024.
I den årliga forskningsbilagan Pedagogisk forskning presenteras samtliga avhandlingar under det gångna året inom det utbildningsvetenskapliga forskningsområdet.
Att skriva upplevs meningsfullt av eleverna när texterna används och fyller en social funktion. Det visar Magnus Jansson i sin avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Läskunnighet är en förutsättning för demokrati. Samtidigt saknar var femte svensk elev i årskurs 4 och var fjärde niondeklassare grundläggande läsförståelse – och läsklyftorna ökar. Skolportens magasin har intervjuat tre forskare om läskrisen.
Flera faktorer påverkar undervisningen för hållbar utveckling i förskolan, och den största faktorn är att samtliga pedagoger har ett gemensamt mål med undervisningen. Det visar Anders Ohlssons avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Ökad integration kräver aktiva skolledare, menar Stefan Lund, professor i pedagogik vid Stockholms universitet. Han leder forskningsprojektet ”Att ta skolan i egna händer” som handlar om kommuner och skolor där man aktivt försöker hantera skolsegregation och bristande likvärdighet mellan skolor.