Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 205

Dyslexia: Identity, labelling and its place in inclusive education

17 juni
This article explores the role of dyslexia identification within the broader shift toward inclusive education. While dyslexia is widely recognised as a neurobiological condition, ongoing debates question its validity, diagnostic criteria, and the fairness of access to support. Additionally, research presents conflicting findings on the impact of the dyslexia label on an individual's self-perception and…
Forskning och utveckling kategorier

Forskningsutblick: Specialpedagogers och förskollärares bedömningar av beteendeproblem, vardagsfunktion och engagemang hos barn med utvecklingsförsening

10 juni
Studien ingår i PLUSS-projektet, ett initiativ i Region Jönköpings län för att upptäcka och stötta barn med tidiga tecken på psykisk ohälsa eller utvecklingsförsening. Projektet hjälper specialpedagoger, förskollärare och vårdnadshavare att samverka genom utbildning och workshops. Studien undersöker hur en utbildningsinsats och strukturerade bedömningar kan hjälpa pedagoger att bättre förstå och stötta barnen. Resultaten visar…

Antecedents of developmental trajectories of school absences among adolescents

27 maj
School absenteeism is a growing problem. To develop targeted interventions for different types of individuals, more knowledge of underlying risk and protective factors is needed. This study examined the developmental trajectories of school absences from primary school (Grade 6) to lower secondary school (Grade 9) and related risk and protective factors. 

Förbättrad undervisning och måluppfyllelse i Ekerö kommun

27 maj
Ekerö kommun har i sitt utvecklingsprojekt med stöd från SPSM fått en ny syn på hur man kan använda skolpsykolog och specialpedagog i det pedagogiska arbetet. Genom att låta undervisningen vara i fokus och genom att tvärprofessionellt utveckla den samma har skolan fått möjlighet att möta det kompensatoriska uppdraget och öka elevers närvaro, trivsel och…

Making the spoons last longer: Parents' views on flexischooling with their child with special educational needs

9 maj
Flexischooling—the sharing of a child's education between home and school through formal agreement—is one of a range of ‘alternative’ education approaches that may adapt education to meet a child's special educational needs. This study considers qualitative data from an online survey conducted during November and December 2023 regarding parents' reasons for undertaking flexischooling with their…

Fostering inclusive teaching competences: Concrete practice-oriented suggestions for teachers to deal with diverse learning groups in inclusive settings

8 april
This contribution provides concrete practice-oriented suggestions of differentiated teaching practices that can be implemented by teachers in order to teach inclusively. In this article, the concept of differentiated instruction is clearly defined. A comprehensive overview of possible differentiation variants is also presented, and the practical suggestions are discussed in light of the increasing impact of…
12205