Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 145 av 208

Forskning och utveckling kategorier

Lika värde 4 2015

2016-02-02
Hur kan man arbeta inkluderande i skolan? Vilken roll har skolhuvudmannen i detta arbete? Och vad kan man göra konkret i en skola, måste man lägga ner alla särskilda grupper? Det är några av frågorna det här numret av tidningen Lika värde, försöker besvara.
Forskning och utveckling kategorier

Adhd och principen om barnets bästa

2016-02-01
Når eleven inte upp till kunskapsmålen? Det fixar vi med en diagnos – och kanske lite medicinering på det. Nej, det låter så klart inte rimligt. Men enligt Statens medicinsketiska råd, Smer, kan det finnas en koppling mellan den målstyrda skolan och det ökande antalet adhd-diagnoser.
Forskning och utveckling kategorier

Lärares attityder är avgörande för elever med Asperger

2016-01-27
Lärare med nyare lärarutbildning fokuserar mer på att anpassa skolmiljö och undervisning än att lägga fokus på funktionshindret när de undervisar elever med Aspergers syndrom. För lärare med äldre dominerar ett medicinskt förhållningssätt. Det är ett par av resultaten i Ann-Charlotte Lintons avhandling om attityder till Asperger och inkludering.
Forskning och utveckling kategorier

UR: Rörelse är en underskattad medicin -

2016-01-27
Susanne Wolmesjö är filosofie magister i pedagogik vid Bosön idrottsfolkhögskola. Hon föreläser om kopplingarna mellan motion, hälsa och lärande. Forskning visar att barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är en särskilt utsatt grupp när det gäller ohälsa. Bland personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar har fysisk aktivitet stor betydelse för hälsa och skolprestationer. (webb-tv)
1144145146208