Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 192 av 208

Forskning och utveckling kategorier

ASC-Inclusion

2013-09-03
Barn med neuropsykiatriska funktionshinder löper stor risk att hamna utanför kamratgruppen i skolan. Svårigheterna blir mer uppenbara när eleverna börjar i högstdiet då omgivningen ställer större krav på deras sociala förmågor. Detta forskningsprojekt syftar till att träna barn att uttrycka och känna igen olika känslor.
Forskning och utveckling kategorier

Dubbelt så vanligt att unga med funktionsnedsättning vantrivs i skolan

2013-09-03
Sju av tio grundskolor och åtta av tio gymnasieskolor brister i sitt arbete med särskilt stöd. Kommuner och friskolor som ansvarar för barnens och ungdomarnas skolgång behöver nu alla ta ett krafttag och arbeta för en skola för alla. Det skriver bland andra Greger Bååth, generaldirektör Specialpedagogiska Skolmyndigheten.
Forskning och utveckling kategorier

UR: Hjärnan och lärande

2013-06-18
Lärarna gör säkert sitt bästa i dagens skola, men samtidigt är det oroande med de dåliga kunskapsresultat vi ser hos dagens barn, säger Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap. Framför allt måste vi få in neurovetenskap i skolan, menar han (webb-tv).
1191192193208