Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 208

Forskning och utveckling kategorier

Adaptive Leadership Challenges of Inclusion: The Role of District-Level Special Education Leaders

25 augusti
Scholarship studying the role of educational leadership and inclusion for students with disabilities has paid little attention to the role of district-level special education leaders (DSELs). This qualitative case study examines how DSELs attempt to foster more inclusive schools and the leadership challenges they face. (pdf)

Strukturerad och mångsidig undervisning stärker ordförrådet hos elever med hörselnedsättning

25 augusti
Många elever med hörselnedsättning utvecklar sitt språk långsammare än elever som hör. Därför är det viktigt att jobba särskilt med att stötta elevernas ordförrådsinlärning. En ny rapport från SPSM sammanfattar en systematisk översikt och visar att strukturerad undervisning och ett multimodalt arbetssätt är centrala strategier för att stötta språkutvecklingen.
Forskning och utveckling kategorier

Ny forskning: Anpassad undervisning kan förbättra pojkars skolresultat

19 augusti
Under flera decennier har pojkar presterat sämre i skolan än flickor. Därför har forskaren Ingela Stenberg studerat vad som påverkar pojkars skolvardag och lärande. "Pojkarna är väldigt beroende av lärarna i mycket högre grad än flickorna", säger Ingela Stenberg, doktorand vid Mittuniversitetet.

Forskningsutblick: Faktorer som förutsäger läsutveckling hos barn med cochleaimplantat

8 augusti
I studien undersöktes språkliga förmågor, tänkande, minne och läsintresse och hos barn med cochleaimplantat i åldrarna 7–9 år. Därefter undersöktes barnens läsförmåga i 11-årsåldern. Syftet var att se om det fanns något samband mellan barnens läsförmåga i 11-årsåldern och deras tidigare kunskaper, förmågor och läsintresse. 

Speciallärares och specialpedagogers relationskompetens i arbete med elevers kamratrelationer och med relationer till elevernas föräldrar

5 augusti
Research shows that educators’ capability to build positive and supportive relationships is critical for educational success,particularly for at-risk students. The purpose of this article is to discuss how special educators – “speciallärare” (SL) and “specialpedagoger” (SP) – perceive relational competence working with their students’ peer relationships and with the students’ parents. The article presents an…

Dyslexia: Identity, labelling and its place in inclusive education

17 juni
This article explores the role of dyslexia identification within the broader shift toward inclusive education. While dyslexia is widely recognised as a neurobiological condition, ongoing debates question its validity, diagnostic criteria, and the fairness of access to support. Additionally, research presents conflicting findings on the impact of the dyslexia label on an individual's self-perception and…
Forskning och utveckling kategorier

Forskningsutblick: Specialpedagogers och förskollärares bedömningar av beteendeproblem, vardagsfunktion och engagemang hos barn med utvecklingsförsening

10 juni
Studien ingår i PLUSS-projektet, ett initiativ i Region Jönköpings län för att upptäcka och stötta barn med tidiga tecken på psykisk ohälsa eller utvecklingsförsening. Projektet hjälper specialpedagoger, förskollärare och vårdnadshavare att samverka genom utbildning och workshops. Studien undersöker hur en utbildningsinsats och strukturerade bedömningar kan hjälpa pedagoger att bättre förstå och stötta barnen. Resultaten visar…

Antecedents of developmental trajectories of school absences among adolescents

27 maj
School absenteeism is a growing problem. To develop targeted interventions for different types of individuals, more knowledge of underlying risk and protective factors is needed. This study examined the developmental trajectories of school absences from primary school (Grade 6) to lower secondary school (Grade 9) and related risk and protective factors. 

Förbättrad undervisning och måluppfyllelse i Ekerö kommun

27 maj
Ekerö kommun har i sitt utvecklingsprojekt med stöd från SPSM fått en ny syn på hur man kan använda skolpsykolog och specialpedagog i det pedagogiska arbetet. Genom att låta undervisningen vara i fokus och genom att tvärprofessionellt utveckla den samma har skolan fått möjlighet att möta det kompensatoriska uppdraget och öka elevers närvaro, trivsel och…