Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Språk"

språkutveckling, språk som inte faller inom kategorin ”moderna språk”

Visar sida 1 av 14

Forskning och utveckling kategorier

Är din skola språkvänlig? Jim Cummins om en ny skolrörelse

11 oktober
Språken kommer till skolan för att dö. Så beskriver professor Jim Cummins situationen i Toronto, som ofta beskrivs som en levande två- eller flerspråkig miljö men som alltför ofta liknar, enligt Cummins, en begravningsplats för minoritetsspråk. Han berättar i en videointervju om ett nytt globalt initiativ att skapa språkvänliga skolor.

Lärarpanelens favorit: Nyanländas tillträde till språket begränsas

16 maj
Nyanlända får inte tillträde till sammanhang där de kan utveckla sina kunskaper i svenska, något som är ett större hinder för dem än bristande språkkunskaper. Det visar Andreas Nuottaniemis avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.

School Performance and Behaviour Profiles Among Finnish Adolescents, and Their Relations with Temperament Traits: A Person-centred Approach

1 mars
The aim of this study was to examine what kind of school performance and behaviour profiles could be identified among students in the final grade of basic education in the Swedish speaking parts of Finland (N = 1149, grade 9), how these differed in temperament and how temperament could explain profile differences in first language (L1, Swedish) grades, behaviour grades, and results from standardised reading tests.
1214