Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Språk"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 10 av 16

Forskning och utveckling kategorier

Osynlig diagnos i skolan – nu finns bättre hjälp

2019-10-22
Språkstörning är en diagnos som inte syns och ofta är svår att upptäcka. Den innebär att man har problem med att uttrycka sig och förstå vad andra säger och den påverkar lärandet. Språkstörning är så pass vanligt att alla måste ha kunskap om den. Nu lanseras ett nytt studiepaket som hjälper lärare att både uppmärksamma…
Forskning och utveckling kategorier

Nytt studiepaket för dig som möter barn och elever med språkstörning

2019-10-21
Språkstörning är en diagnos som inte syns och ofta är svår att upptäcka. Den innebär att man har problem med att uttrycka sig och förstå vad andra säger och den påverkar lärandet. Språkstörning är så pass vanligt att alla måste ha kunskap om den. Nu lanseras ett nytt studiepaket som hjälper lärare att både uppmärksamma…
Forskning och utveckling kategorier

Djurens läten lockade fram språket

2019-10-03
Barnet var helt tyst på förskolan, drog sig undan och mötte aldrig någons blick. Men hemma pratade det. Tillståndet heter selektiv mutism. Med små, försiktiga steg och stort tålamod lyckades förskollärare Alleny Aguilar i nära samarbete med specialpedagog Lena Holmberg skapa trygghet runt barnet och få det att våga ta plats.
Forskning och utveckling kategorier

Läsa bilder

2019-10-02
Kan man läsa bilder? Ja visst, och barn kan det så mycket bättre än oss vuxna. I en tid då vi översvämmas av bildintryck är det kanske viktigare än någonsin? Jag bara älskar att se hur skarpsinniga blickar eleverna har och hur de alltid upptäcker detaljer i bilder som jag med mina trötta vuxenögon missar,…
19101116