Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Språk"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 11 av 16

Stort intresse för fjärrundervisning i svenskt teckenspråk

2019-09-30
Specialpedagogiska skolmyndigheten erbjuder fjärrundervisning i svenskt teckenspråk till elever som är döva eller har hörselnedsättning samt elever som har syskon eller föräldrar som är döva eller har hörselnedsättning från hela Sverige. Det betyder att elever kan få undervisning i svenskt teckenspråk oavsett vart de bor.

Otydligt om textarbete i grundskolans historieämne

2019-09-25
För att nå framgång i historieämnet måste elever kunna läsa, tolka och producera alltmer ämnesspecifika texter. Men vilka texter elever behöver kunna hantera på olika stadier framgår sällan av skolans styrdokument. Arbete med ämnestexter ses olyckligt nog som något självklart, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Olika skolämnen innebär olika förutsättningar för elevers meningsskapande

2019-04-01
I skolans ämnesundervisning är språk och skriftspråk viktiga redskap för elevers meningsskapande. Frågan är på vilket sätt sådana olika redskap används i olika skolämnen? I en ny avhandling vid Umeå universitet visar Monica Egelström att i skolår 4-6 kan skolämnen variera i vilka resurser för meningsskapande elever möter. Därmed vilka möjligheter till literacyutveckling elever möter…
110111216