Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Språkutveckling"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 2

Ny studie: ADHD-symptomer henger tett sammen med språkvansker

30 oktober
Rundt åtte prosent av norske elever får spesialundervisning i grunnskolen. Men hva kjennetegner disse barna? Og hvordan henger språk, atferd og hjemmemiljø sammen? Det har Louie Lei Wang og forskere ved Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering ønsket å finne ut av.

Strukturerad och mångsidig undervisning stärker ordförrådet hos elever med hörselnedsättning

25 augusti
Många elever med hörselnedsättning utvecklar sitt språk långsammare än elever som hör. Därför är det viktigt att jobba särskilt med att stötta elevernas ordförrådsinlärning. En ny rapport från SPSM sammanfattar en systematisk översikt och visar att strukturerad undervisning och ett multimodalt arbetssätt är centrala strategier för att stötta språkutvecklingen.

Reading development among monolingual Swedish-speaking and bilingual Finnish–Swedish children from Grade 1 to Grade 3

27 maj
The purpose of the study was to investigate how the reading skills of monolingual Swedish (n = 269) and bilingual Finnish–Swedish (n = 229) children in Swedish-medium schools in Finland develop from Grade 1 to Grade 3 and how vocabulary, rapid automatized naming and decoding speed in Grade 1 predict reading fluency and comprehension in Grade 3.