Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Svenska som andraspråk"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 10

Forskning och utveckling kategorier

Undervisning behöver anpassas för nyanlända ungdomar utan tidigare skolbakgrund

2021-09-13
Nyanlända ungdomar utan tidigare skolbakgrund behöver få en undervisning som är anpassad efter deras individuella behov på gymnasieskolans språkintroduktion. Förutom att lära sig svenska och vårt skriftspråk måste de till exempel förstå hur de ska förhålla sig till normer som kan vara nya för dem. Läraren spelar en viktig roll i det arbetet visar en…

Läsa, skriva, räkna - en garanti för tidiga stödinsatser

2021-01-18
Rätt stöd i rätt tid kan vara avgörande. Garantin finns för att skolor tidigt ska uppmärksamma elever som riskerar att inte nå kunskapskraven i svenska, svenska som andraspråk eller matematik. Alla behöver hjälpas åt för att skolorna ska kunna ta ansvar för garantin. Här får du stöd i det arbetet.

Att utveckla god taluppfattning hos alla elever i förskoleklass – en interventionsstudie i matematik

2021-01-05
Interventionsprogrammet TUFF (TalUppFattningFörskoleklass) stärker elever i förskoleklass i deras utveckling av grundläggande taluppfattning. Det visar Kristin Westerholm, Joakim Samuelsson i en studie med barn i en socioekonomiskt svag miljö med en hög andel elever med svenska som andra språk.
Forskning och utveckling kategorier

Läsning för långsiktigt lärande

2020-11-20
Mellersta Förstadsskolans kollegiala fortbildningsinsats med läscoacher fortsätter – och nu ska vårdnadshavarna involveras än mer. "Vi lyfter att man ska låta sitt barn öva läsförståelse med hjälp av lässtrategier. Självklart för oss som jobbar med det, men inte för de som inte befinner sig i skolans värld", säger Ulrika Wirgin, biträdande rektor.