Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Svenska"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 12 av 16

Läroboken och det diskursiva skrivandet: genrer, textaktiviteter och medierande redskap i läromedel för årskurs 1 till 3

2019-06-11
I artikeln undersöks hur det diskursiva skrivandet beskrivs i termer av genrer och textaktiviteter samt vilka medierande redskap för att skriva diskursiva texter som förekommer i läromedlens skrivuppgifter. Analysen visar att det saknas systematik i beskrivningen av diskursivt skrivande och att det inte finns något gemensamt vedertaget sätt att beskriva detta skrivande på.

ÅK 7-9 Svenska/Svenska som andraspråk: Porträttbild och upphovsrätt

2019-05-08
Detta är en lektion som handlar om att få elever att fundera över frågor som: Vem äger bilden? Får jag lägga ut bilder hur som helst? Det brukar bli intressanta diskussioner om etiska aspekter och juridiska aspekter och hur dessa inte alltid går hand i hand, skriver läraren Jenny Edvardsson.
Forskning och utveckling kategorier

Åk 4-6: Svenska/Svenska som andraspråk – Analysverktyg för litteratur (heartmaps)

2019-04-24
Läraren Nina Ådahls elever högläste ”Tsatsiki och olivkriget” av Moni Nilsson, och klassen enades om att eleverna skulle redovisa boken i hjärtform. Med utgångspunkt från Georgia Heards modell om heartmaps fick eleverna parvis sammanfatta vad boken handlade om med fokus på bokens karaktärer och deras relationer.
Forskning och utveckling kategorier

Åk 4-6: Svenska/Svenska som andraspråk – Personligt med Heartmaps

2019-04-24
Läraren Nina Ådahl i Stenungsund använder Heartmaps på många olika sätt i undervisningen. "Jag blev både glatt överraskad och ledsen då jag provade metoden första gången på två klasser i år 6 som jag hade haft i tre år. Jag fick reda på mer om dessa drygt 40 elever på två lektioner än jag hade…
111121316