Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Tal- och språkutveckling"

Visar sida 1 av 3

Att utveckla god taluppfattning hos alla elever i förskoleklass – en interventionsstudie i matematik

2021-01-05
Interventionsprogrammet TUFF (TalUppFattningFörskoleklass) stärker elever i förskoleklass i deras utveckling av grundläggande taluppfattning. Det visar Kristin Westerholm, Joakim Samuelsson i en studie med barn i en socioekonomiskt svag miljö med en hög andel elever med svenska som andra språk.
Forskning och utveckling kategorier

Väck bokstavsglädjen!

2020-09-16
Förskolan ska bygga på lust och glädje. På barnens intressen. Samtidigt har vi mål i läroplanen som vi ska arbeta med, delar som barnen har rätt till – oavsett intressen. Hur gör vi när dessa krockar och när intresset för att skriva är svagt? Det skriver Josefin Malm, Leg. förskollärare och pedagogista, och Sofie Källhage,…
Forskning och utveckling kategorier

Språklig sårbarhet

2020-09-16
Alla barn får inte samma rika och uttrycksfulla språk. Många behöver lägga mycket energi på att prata och lyssna, läsa och skriva och förstå kommunikation, medan andra gör det utan att anstränga sig eller tänka extra, skriver Catarina Sjöberg. Leg. logoped, författare och föreläsare.