Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Tal- och språkutveckling"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 4 av 12

Små barns skapande – ny digital handbok ska stärka barns språk

2023-05-05
All forskning säger att barnens språkutveckling förstärks med hjälp av musik och rörelse. Projektet Små barns skapande vill visa hur språkutveckling, social utveckling och estetiskt skapande kan gå hand i hand. Projektet har skapat ett digitalt läromedel som kan användas i det dagliga arbetet.
Forskning och utveckling kategorier

Tellusgatans förskola tar tillvara barnens alla språk

2023-03-17
På Tellusgatans förskola har pedagogerna fått nya perspektiv på sin språkutvecklande undervisning. Idag får barnen använda alla sina språk som resurs i lärandet, vilket gjort dem mer aktiva och delaktiga i undervisningen. "Jag bemöter barnens olika språk på ett mer professionellt sätt nu. Barnet ska få prata sitt starkaste språk när det inte fungerar att…

Teaching early reading skills to non-vocal students with severe learning disabilities using Headsprout Early Reading

2023-03-01
Many students with learning disabilities find it difficult to acquire basic reading skills. This is even more of a challenge for students who are non-vocal. The purpose of the present study was to pilot the use of Headsprout Early Reading (HER), an online reading programme, with four non-vocal students with a severe learning disability (SLD), over the course of a nine-week period.

Stötta eller inte? Det är frågan i ett nytt forskningsprojekt kring språkutveckling i förskolan

2022-11-22
Räcker det att barn befinner sig i en stimulerande miljö där man pratar och läser, eller kan ett än mer strukturerat stöd i förskolan ge bättre effekt på språkutvecklingen? Det hoppas forskningsledaren Peter Andersson Lilja få svar på i forskningsprojektet som nu startar på Högskolan i Borås.

Conditions for Children’s Language and Literacy Learning in Swedish Preschools: Exploring Quality Variations with ECERS-3

2022-11-07
This article aims to explore the conditions for children’s language and literacy learning in 153 Swedish preschools with children one to five years. Significant differences were found in the quality of the 153 preschools as a whole and the five subscales in ECERS-3, giving children unequal conditions for learning and development in the studied areas.
134512