Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Teknik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 6

Teknikutvecklings­processen. Lärande i grund- och gymnasieskolans teknikundervisning

1 september
I en ny översikt från Skolforskningsinstutet sammanställs forskning som analyserar under­visning och lärande i och om teknikutvecklingsprocessen. Studierna som ingår täcker alla stadier, men det är flest från motsvarande årskurs 4–6 och från förskoleklass till årskurs 3 (pdf).

The promise of mastery-based testing for promoting student engagement, self-regulated learning, and performance in gateway STEM courses

23 juni
Decades of research show that tests, beyond assessing student knowledge, are powerful tools for promoting learning. However, high-stakes tests can also cause stress and disengagement. To utilize tests to encourage and motivate students, we implemented a mastery-based testing system in a large-enrollment general chemistry course (N = 234).

Inkluderande och rättvis teknik kan förändra världen

27 maj
Varför är det så viktigt att satsa på teknik och naturvetenskap i skolan? Ulrika Sultan, universitetsadjunkt vid Örebro universitet menar att STEM-ämnen (science, technology, engineering, mathematics) är avgörande – inte bara för framtidens arbetsmarknad, utan också för en mer jämställd och hållbar värld.
Forskning och utveckling kategorier

Boys outperform girls in middle school STEM, reversing gender gap, study finds

15 maj
Middle-school boys are outperforming girls in math and science, reversing a trend toward gender parity, according to an NWEA analysis of national assessments. The analysis shows that boys are pulling ahead in STEM subjects, particularly at higher achievement levels, while girls continue to excel in reading.
126