Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Undervisning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 126

Forskning och utveckling kategorier

De slår hål på myterna – med vetenskap för lärare

Igår 15:54
När Riksrevisionen sågade de svenska skolmyndigheternas stödmaterial till lärare som vetenskapligt bristfälligt, pekade de också ut en riktning framåt: Engelska Education Endowment Foundation (EEF) – en offentligt finansierad stiftelse som publicerar färgglada verktygslådor tillverkade av all tillgänglig kunskap, gratis för skolor och lärare att ta del av.
Forskning och utveckling kategorier

Gymnasielärare forskar om AI-verktyg för muntlig språkträning

3 december
Vilka kompetenser behöver lärare ha för att använda AI vid träning av elevernas muntliga språkförmåga i moderna språk? Det är något som utforskas i ULF-projektet AI-Speak. "Här möts forskare och språklärare för att ta fram ny kunskap om hur konversations-AI kan användas för att stärka elevers mod att tala på målspråket och samtidigt dokumentera deras…

Simulative and dissimulative masking: Resolving how educational practice that protects neurodivergent people from harm can suppress learning

27 november
The article describes a process where neurodivergent learners in a hostile environment learn to regulate and restrict their own behaviours, often without the provision noticing their distress and continuing to deliver inappropriate support, while misattributing blame to parents. (pdf)

Ny professor i specialpedagogik brinner för samundervisning

27 november
Utsatta barn som kanske aldrig fått en chans, framför allt i skolan, är en hjärtefråga för Christel Sundqvist, nybliven professor i specialpedagogik vid Karlstads universitet. En ledstjärna är att hjälpa dem tidigt så att inte det uppstår problem senare i deras skolgång som leder till marginalisering och exkludering.

Digitala verktyg förändrar hur musik skapas i skolan

25 november
Den alltmer utbredda användningen av digitala verktyg i högstadiets musikskapande aktiviteter förändrar hur elever lär sig att skapa musik. En ny doktorsavhandling av Jonas Nilsson vid Umeå universitet, visar att när musikskapande sker med hjälp av datorer och musikprogram, snarare än traditionella instrument, förändras både undervisningens utformning och innehåll, liksom elever och lärares arbetssätt.

Lärarens mående sätter tonen för klassens engagemang

25 november
Hur läraren mår påverkar inte bara hen själv utan även hela klassens välbefinnande. Forskare vid Åbo Akademi har undersökt hur elevernas engagemang, utmattning och cynism påverkas av lärarens arbetsrelaterade välbefinnande, och resultaten visar att en cynisk lärarattityd kan minska hela klassens engagemang.
Forskning och utveckling kategorier

”Barnen fick självförtroende att våga prata svenska”

21 november
Pedagogerna Naima Zairovic och Marie Myntti har deltagit i ett praktiknära forskningsprojekt om förskolepedagogik i flerspråkiga barngrupper. Projektet har förändrat deras perspektiv och utvecklat undervisningen. Nu delar de med sig av sina erfarenheter i ett inspelat webbinarium du kan se här på Lärtorget.

Bergsjöskolan släpper bok om transspråkande i alla klassrum

21 november
I boken Transspråkande i alla klassrum delar Bergsjöskolans lärare, biträdande rektor och forskare med sig av sina tankar kring utvecklings- och forskningsarbete om transspråkande. Genom många konkreta exempel från undervisningen vill lärarna sprida kunskap och inspiration till andra skolor.
12126