På lågstadieskolan Vegalyckan i Lund är hundarna Figge och Oboy anställda. "Det coola är att när vi pedagoger inte räcker till märker vi att hundarna kan ta över", säger fritids- och pedagoghundföraren Cecilia Åkesson.
A Massachusetts school district has adopted a competency-based education program - sometimes referred to as proficiency-based learning - that allows students more autonomy over their learning. Students in one fourth-grade classroom are learning how to set their own goals, assess their learning and lead check-in conferences with their parents.
With rap music continuing to rule as America’s most popular music genre for a second straight year in 2019, according to Nielsen Music’s annual report, it makes sense for educators to use rap music to reach students who might otherwise not find a subject relevant.
Flexible seating and getting rid of her own desk allows for more student-centered instruction, writes Kathy Rogers, a middle-school teacher in Alabama. In this blog post, she describes her ideal space for optimal learning for students and how technology allowed her to redesign her classroom "beyond its physical walls."
Bojan Ralevic är lärare och utvecklingsledare på Sverkerskolan. Bojan kommer från nu att dela tips från det digitala klassrummet som passar i alla ämnen och årskurser. (webb-tv)
Ebba Hildén, doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, redogör för vad undervisning i förskolan är och hur det skulle kunna genomföras inom ramen för förskolans utbildning. En föreläsning där grunden för utbildningen är barnens egna, uttalade intressen. Inspelat den 4 juni 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. (webb-tv)
Begreppet "undervisning" inom förskolan skapar debatt. Professor Niklas Pramling pratar om hur man skulle kunna tolka den nya läroplanen och begreppet undervisning så att det ligger i linje med förskolan som en lekbaserad verksamhet. Inspelat den 3 juni 2019 i Aula Magna, Stockholms universitet. (webb-tv)
Det här med att träna på bokstäver och bokstavsljud känns som en laddad fråga på olika sätt. När ska vi bedriva den undervisningen? I förskoleklass? I ettan eller i både förskoleklass och i ettan? Hur ska undervisningen gå till? Frågan kan ibland bli laddad att diskutera och jag har funderat på den länge.