Är ordning och reda ett villkor för lärande? Nej, säger pedagogikforskaren Marcus Samuelsson. De bästa förutsättningarna uppstår när läraren har planerat sin undervisning noga, ställer höga krav och ger generöst med stöd.
Wilson County Schools in North Carolina has taken an inclusive approach to teaching students STEAM subjects and integrating technology into traditional classes. Teachers and district officials say they want students to learn to think critically and acquire skills they can use in the workforce, no matter what career path they choose.
Ett nytt forskningsprojekt ska pröva modeller för samverkan mellan universitet och skolhuvudmän och samtidigt stötta lärare i att utveckla sin undervisning.
Läraren Felix Gyllenstig Serrao använder datorspel som ett pedagogiskt verktyg. Genom att integrera spelelement i pedagogiken kan eleverna nå delmål och göra framsteg i en miljö som de känner igen från spelvärlden. (webb-tv)
"Translanguaging låter eleverna ta med hela sina erfarenhetsvärldar in i klassrummet och lärandet", säger Eva Andersson Berglund, rektor på Bergsjöskolan F-6.
Technology could change the role of teachers for the better, according to Thomas Arnett, senior research fellow in education for the Christensen Institute.
För många barn och ungdomar innebär "augmented reality", AR, eller förstärkt verklighet, i undervisningen ett bättre sätt att ta till sig ny kunskap. På Stenkulaskolan i Malmö har lärarna och skolledningen valt att metodiskt väva in AR på lektionerna och de ser många konkreta fördelar.
Ebba Hildén, doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, redogör för vad undervisning i förskolan är och hur det skulle kunna genomföras inom ramen för förskolans utbildning. En föreläsning där grunden för utbildningen är barnens egna, uttalade intressen. (webb-tv)
Sonja Sheridan, professor emerita, och Pia Williams, professor vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, ger en överblick av begreppet undervisning relaterat till förskolans kvalitet och villkor för barns lärande. (webb-tv)
Rapporten belyser förskollärares och chefers skriftliga beskrivningar i frågor om undervisning och sambedömning inom ramen för FoU-programmet Undervisning i förskolan. (pdf)