In this 3-part series on student engagement, Dr Amy Berry and Dr Kellie Picker are sharing insights from their study Student perspectives on engaging in learning at school, where they surveyed nearly 1,300 Prep to year 12 students and conducted 45 focus groups with 158 students.
AI är på frammarsch i alla delar av samhället – skolan är inget undantag. Men i den nybyggaranda som råder finns en risk att verktyg som saknar vetenskapligt stöd införs i undervisningen. Det kan få allvarliga konsekvenser.
Förskolan har pekats ut som en viktig plats för att nyanlända barn ska integreras i det svenska samhället. Men den fria leken och det traditionella sättet att undervisa främjar inte alltid integration. Politikerna behöver här ta sitt ansvar. Den slutsatsen dras i en ny doktorsavhandling från Linköpings universitet.
Studien handlar om hur lärare hanterar utmanande situationer som uppstår när de utformar inkluderande skriftspråksundervisning. Studien genomfördes med lågstadielärare och speciallärare i fyra grundskolor i två kommuner.
Flipped classrooms, which foster active learning, are becoming more prevalent in higher education. Yet, many students struggle with self-regulated learning (SRL) skills and prefer traditional learning methods. The use of SRL relies on both students’ motivation and skills but it is unclear how these skills evolve over time since many previous studies often overlook the…
Skönlitteratur används främst för att utveckla läsförståelsen i årskurs 7 i Sverige, men danska lärare låter oftare eleverna arbeta på sätt som kan främja läsförståelse, trots att de säger sig prioritera andra syften. Detta visar en storskalig studie som undersöker hur skönlitteratur används i förstaspråksundervisning i de nordiska länderna.
This article describes an experimental study that investigated the influence of motivational prompts (task-value scaffolding) in a descriptive learning analytics dashboard on learners’ motivation, statistics anxiety, and learning performance in an authentic semester-long online statistics course.
This study tested the efficacy of explicit video-based instruction (4 x 45-min lessons) in promoting sixth graders' online credibility evaluation skills.
Grafiska modeller i undervisningen gör det lättare för eleverna att förstå hur en berättelse är uppbyggd. Men de kan samtidigt hämma kreativiteten och leda eleverna på sidospår, visar en ny avhandling.
One-to-one tutoring can help improve student-teacher relationships and students’ sense of belonging, leading to lower absenteeism rates, according to recent research from the Stanford University National Student Support Accelerator.