Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Undervisning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 2 av 126

Lärarpanelens favorit: Säkrare bedömning vid grupparbeten

10 november
Att urskilja elevers individuella kunskaper utifrån grupparbeten är en utmaning för lärare. I sin forskning har Johan Forsell utvecklat en modell för ett säkrare bedömningsunderlag vid grupparbeten i skolan. Nu har hans avhandling valts till Lärarpanelens favorit.
Forskning och utveckling kategorier

Utbildning på vetenskaplig grund – vad, hur och varför?

4 november
Hur utvecklar vi undervisningen med hjälp av forskning? Den frågan behandlas i en serie webbinarier som arrangeras av Göteborgs utbildningsområde läsåret 2025-26. Det första webbinariet går nu att se här på Lärtorget. I filmen reder Camilla Björklund ut vad begreppen ”vetenskaplig grund” och ”vetenskapligt förhållningssätt” innebär för dig som arbetar i klassrum eller i barngrupp. (webb-tv)

Så kan böcker och film bli dörröppnare för klimatdiskussioner

29 oktober
Dakota Lagercrantz, forskare vid Linköpings universitet, studerar hur böcker som Sagan om ringen eller Oryx & Crake kan användas i klimatundervisningen. Tidigare forskning visar att fiktion kan vara ett bra verktyg för att engagera elever, och göra klimatförändringar mer begripliga.