Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Undervisning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 23 av 127

Forskning och utveckling kategorier

”Elitidrottares tysta rörelsekunnande kan användas i undervisningen”

2024-06-13
Om man är medveten om hur man rör sig och kan sätta ord på sitt sätt att röra sig kan rörelseförmågan utvecklas. Det gäller för en elitidrottare och för elever i gymnasiet, enligt en studie om löpning där två klasser deltog. Men det handlar inte om att lära sig springa på ett visst sätt, ett…
Forskning och utveckling kategorier

NO-undervisningen har fastnat i en akademisk tradition

2024-06-11
Många lärare i naturvetenskapliga ämnen är fast i en akademisk tradition med faktakunskap i fokus, konstaterar Lina Varg i en ny avhandling. "Om de får bättre möjligheter till samarbete mellan stadierna och utformar sina lektioner på ett friare sätt kan de skapa en undervisning som passar dagens samhälle bättre", säger hon.
Forskning och utveckling kategorier

“Vi behöver undervisa eleverna i digital läsning!”

2024-06-07
Att läsa digitalt är på många sätt mer utmanande än att läsa på papper, visar forskningsstudier. Därför kräver digitalt läsande särskilda strategier. Lisa Molin, lektor vid Center för skolutveckling, ger en överblick över forskningsläget kring analog och digital läsning och vad som kan vara bra för lärare att att tänka på.

3 benefits of implementing grit in the math classroom

2024-06-04
A variety of reasons can turn someone off of math, but three grit-building characteristics can turn that caution into confidence, writes India White, an author and former math teacher and assistant principal. White explains how to encourage students to help develop resilience, remind them that everyone learns when given enough time, and share positive stories…
Forskning och utveckling kategorier

”Demokratiska värderingar i klassrummet främjar demokratilärandet”

2024-05-30
Skolans undervisning om demokrati och demokratiska värderingar kan främja ett demokratiskt samhälle med exempelvis ökat valdeltagande. Men det är inte självklart att mer utbildning generellt leder till ökad demokratisering. "Det beror både på undervisningens innehåll och hur den utformas", säger Pontus Wallin vid Skolforskningsinstitutet.

Avhandling om sex och samlevnad i biologiböcker utsedd till Lärarpanelens favorit

2024-05-16
Flera ämnen saknas i avsnitten om sexualundervisning i läroböckerna i biologi. Det visar Hannele Junkalas forskning i vilken hon har undersökt sexualundervisningens innehåll i ett antal biologiböcker för högstadiet, samt gjort observationer av biologilektioner i årskurs 8. Hennes avhandling är nu vald till Lärarpanelens favorit. 
1222324127