Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Undervisning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 126

Ny ph.d. bekræfter: De dygtigste lærere underviser i de socioøkonomisk stærke områder

24 oktober
I sin ph.d.-afhandling bekræfter Rasmus Henriksen Klokker, at de danske grundskoler i høj grad er præget af såkaldt ‘lærersortering’, hvor lærere med høje karakterer fra læreruddannelsen i høj grad underviser på skoler i socioøkonomisk stærke områder.
Forskning och utveckling kategorier

"Läroplanen bör fokusera på kunskaper, inte fakta"

14 oktober
Istället för en debatt om det centrala innehållets kvantitet, en debatt som uppstått kring kursplanereviderings förslag av minskning av historieämnets stoffmängd, så bör vi fokusera på kunskapens kvaliteter. Utvalda faktakunskaper med hög transferkvalitet kan bidra till tankemässiga ämneskartor och därigenom också till en förståelse av angränsande ämnesområden, skriver Peter Habbe, gymnasielärare och redaktör för nolitj.se och Fredrik…

Defining professional digital competence of early childhood teachers working with mathematics

2 oktober
Although there are often calls for teachers to gain professional digital competency so they can provide appropriate experiences to the coming generations, there have been few insights about what knowledge and skills are needed by early childhood teachers, especially when engaging children with mathematics. In this article, the six areas of professional digital competency, outlined…