Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Undervisning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 127

Så kan böcker och film bli dörröppnare för klimatdiskussioner

29 oktober
Dakota Lagercrantz, forskare vid Linköpings universitet, studerar hur böcker som Sagan om ringen eller Oryx & Crake kan användas i klimatundervisningen. Tidigare forskning visar att fiktion kan vara ett bra verktyg för att engagera elever, och göra klimatförändringar mer begripliga.

Ny ph.d. bekræfter: De dygtigste lærere underviser i de socioøkonomisk stærke områder

24 oktober
I sin ph.d.-afhandling bekræfter Rasmus Henriksen Klokker, at de danske grundskoler i høj grad er præget af såkaldt ‘lærersortering’, hvor lærere med høje karakterer fra læreruddannelsen i høj grad underviser på skoler i socioøkonomisk stærke områder.
Forskning och utveckling kategorier

"Läroplanen bör fokusera på kunskaper, inte fakta"

14 oktober
Istället för en debatt om det centrala innehållets kvantitet, en debatt som uppstått kring kursplanereviderings förslag av minskning av historieämnets stoffmängd, så bör vi fokusera på kunskapens kvaliteter. Utvalda faktakunskaper med hög transferkvalitet kan bidra till tankemässiga ämneskartor och därigenom också till en förståelse av angränsande ämnesområden, skriver Peter Habbe, gymnasielärare och redaktör för nolitj.se och Fredrik…