Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Undervisning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 5 av 126

Unpacking team teaching in innovative learning environments - teachers’ experience in practice

1 oktober
This study unpacks team teaching in two case schools with ILEs, each characterised by distinct organisational structures. Teacher interviews provided data analysed through a model identifying a continuum of teacher interaction. Findings reveal that while co-location and coordination lay the groundwork for managing shared spaces, achieving pedagogical cooperation and collaboration requires deliberate strategies to realise…
Forskning och utveckling kategorier

Så hjälper språket elever att förstå historia

30 september
Hur ska elever förstå vad som hände under den franska revolutionen, eller vad ett ståndssamhälle är? Och vad har en kung från 1600-talet med oss i dag att göra? En avhandling från Göteborgs universitet visar att språket spelar en avgörande roll i historieundervisningen. Det handlar inte bara om vilka ord som används, utan hur.
Forskning och utveckling kategorier

Undervisning med elever med IF – delaktighet och lärande

29 september
En ny systematisk översikt från Skolforskningsinstitutet är inriktad mot undervisning med elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Översiktens syfte är att sammanställa forskning som kan bidra till att lärare och andra verksamma i undervisning av dessa elever utvecklar sina kunskaper om hur man i undervisningen kan skapa goda förutsättningar för elevernas lärande.
Forskning och utveckling kategorier

Undervisning med elever med IF

29 september
Den systematiska översikten är inriktad mot undervisning med elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Översiktens syfte är att sammanställa forskning som kan bidra till att lärare och andra verksamma i undervisning av dessa elever utvecklar sina kunskaper om hur man i undervisningen kan skapa goda förutsättningar för elevernas lärande (pdf).
Forskning och utveckling kategorier

“It is easier to learn when you are out”. An ethnographic study of teaching science subjects through outdoor learning at compulsory school

23 september
This study aimed to explore pupils’ experiences of being taught science subjects using outdoor learning, including the learning they achieved. The study took place during one school year and was conducted for pupils in grade 6 in a school on Sweden’s west coast.
1456126