Geometri passar bra för digital teknik. Undervisningsformen kan stimulera eleverna att undersöka, testa och resonera om geometriska figurer och deras egenskaper, men också hjälpa elever som inte riktigt kan ta till sig geometrin genom den traditionella undervisningen.
I den här studien riktar forskarna Jan Hjelte och Jens Ineland uppmärksamheten mot hur olika yrkesgrupper som arbetar i skolan uppfattar kvalitet i bemötandet av elever med intellektuella funktionsnedsättningar.
En tydlig struktur för dagen och undervisningen är bra för de flesta. Att ha rutiner skapar trygghet och kan minska stress. I det här numret av Specialpedagogiska skolmyndighetens tidning Lika värde kan du läsa om hur en skola och två kommuner arbetat för att utveckla strukturer, synsätt och undervisning. (pdf)
Hur lyckas man som lärare behålla sin motivation vid distansundervisning inför ett gäng trötta gymnasieelever på skärmen? Henrik Toresson började med att ställa sig upp. Det hjälpte.
Inför omställningen till nätbaserad undervisning har fokus främst varit på den digitala tekniken och hur den fungerar. Nu läggs allt mer fokus på digital didaktik och hur vi bäst integrerar ett digitalt läromedel i undervisningen i tider då undervisning till stor del sker över nätet.
Mot bakgrund av den reviderade läroplanen för förskolan har digitaliseringen på allvar tagit plats i undervisningen. I förskoleområde C8 har arbetet påbörjats för att på riktigt kunna skapa ett digitalt meningsskapande, något som också är förvaltningens gemensamma utvecklingsområde nästa läsår.
Genom krokodilen Krille och hans vänner tar pedagogerna och barnen på Lillstjärnans förskola sig an sina utvecklingsområden och läroplanens olika mål. Det är också Krille som hjälper barnen genom reflektionsarbetet. "Vi skapar reflektionsmiljöer där barnen gärna vistas och leker", säger Jill Ekman, förskollärare.
Engelskläraren Marie Nilsson på Linnéskolan saknade språkliga strategier och större skrivövningar i läromedlen – i eTwinning-samarbeten med andra länder fann hon ett forum där eleverna kunde utveckla språket och samtidigt ha kul.
Utmaningen med distansundervisning under pandemin har varit att ha en bra och spontan kommunikation mellan lärare och elev. Samtidigt är förhoppningen att undervisning på distans ska bereda vägen för ett bättre regelverk för fjärrundervisning. Det menar forskaren Anna Åkerfeldt, didaktikforskare vid Stockholms universitet och process- och projektledare Ifous.
På Eslöv och ytterligare fyra folkhögskolor prövas nya pedagogiska metoder som ska samlas till berättelser i en metodbok och inspirationsbank om pedagogik. Berättelserna ska kunna användas av alla folkhögskolor.
Michelle Russell loves teaching statistics and her students enjoy it too. But it took her a few years to find activities that really engage them and that also reinforce the statistics standards they need to learn. Here are three ideas she recommends for the middle grades.