Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Undervisning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 87 av 127

Forskning och utveckling kategorier

”Vi utgår från lärarnas behov” - forskare om arbetet med att förbättra undervisning i svenska som andraspråk

2021-01-08
Språkstödjare som en länk till elever om lär sig svenska som andraspråk. SFI-lärare kom med idén och vände sig till Örebro universitet för att få hjälp av forskare. "Vi som forskare utgår från lärarnas behov för att vi tillsammans ska utveckla sättet att arbeta", säger Oliver St John, som leder den praktiknära forskningen.
Forskning och utveckling kategorier

KAPET Karlstads universitets Pedagogiska Tidskrift årgång 16, nummer 2, 2020

2020-12-22
Årgång 16, nummer 2, 2020 innehåller: Fördelar och nackdelar med treterminssystem – 5 En rapport om terminsindelningens betydelse för elevernas lärande av Emma Larsson och Catharina Tjernberg Nya rum för lärande? E-lärare som resurs för gymnasieelever 17 i ett utvidgat och digitaliserat klassrum av Ann-Christin Randahl, Christina Olin-Scheller och Marie Nilsberth. (pdf)

Avhandling om elevers motivation utsedd till Skolportens favorit

2020-12-15
Elever som jämför sig med sig själva lyckas bättre än elever som försöker överglänsa sina klasskamrater. Det konstaterar Anders Hofverberg som forskat om elevers motivation och hur den påverkas av klassrumsklimatet. Nu har avhandlingen valts till favorit av Skolportens lärarpanel.
1868788127