Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Utsatta barn"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 9

Psykisk ohälsa kan öka risken för unga att begå brott

12 april
Psykiatriska diagnoser som adhd, missbruk och depression ökar risken för unga att begå brott. Det visar Rebecca Siponens avhandling i kriminologi vid Örebro universitet. "Det här är kunskap som kan användas för att hindra unga från att involveras i allvarlig brottslighet", säger hon.
Forskning och utveckling kategorier

Ny utbildning ska främja trygga mötesplatser för ungdomar

18 januari
Nu startar det en skräddarsydd uppdragsutbildning för yrkesverksamma fritidsledare i Jönköpings län som länets samtliga 13 kommuners fritidsförvaltningar står bakom. Utbildningen är en av de första i sitt slag i Sverige och målet är att rusta fritidsledare för att skapa så trygga mötesplatser som möjligt för ungdomar.

Samtalegrupper for børn og unge i sorg eller skilsmisse – en international litteraturgennemgang af skolebaserede interventioner

9 januari
Der tilbydes i stigende grad samtalegrupper for børn og unge på danske skoler, hvor interventionen ledes af enten lærere og pædagoger. Interventionen tilbydes til børn og unge i sorg på grund af dødsfald i familien, eller hvis forældre bliver skilt. Formålet med dette litteraturreview er at identificere og formidle forskning, der undersøger skoleorganiserede samtalegrupper for…

Forte vill se forskningssatsningar som möter viktiga samhällsutmaningar

2023-11-02
Satsningar på kunskap som främjar ett jämlikt och socialt hållbart samhälle, det är utgångspunkten i Fortes förslag till regeringens forsknings- och innovationspolitik. Bland annat vill forskningsrådet se en långsiktig satsning på forskning om barn och ungas uppväxtvillkor.

Torbjörn Hanö & Åsa Hirsh: Det finns inga ursäkter att behandla elever som icke fullvärdiga människor

2023-10-31
Det faktum att vi i svensk skola utgår från en syn på barn med fullvärdiga mänskliga och demokratiska rättigheter är något vi bör vara oerhört stolta över och värna med alla medel vi har, skriver Torbjörn Hanö, rektor, och Åsa Hirsh, lärare och forskare, med anledning av No Excuses-rapporten.
129