Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Vetenskaplig tidskrift"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 50 av 98

ChatGPT and the entangled evolution of society, education, and technology: A systems theory perspective

2024-01-30
This paper presents a novel contribution to the discourse surrounding Large Language Models (LLMs) like ChatGPT in relation to education and society by using systems theory. We argue that ChatGPT can be understood not just as an ‘artificial’ intelligence but that it is entangled in the evolution of society and therefore education.

Starka känslor: en studie om gymnasieelevers erfarenheter av viktiga skolprestationer

2024-01-22
I denna artikel presenteras resultat från ett ULF-projekt där lärare på en gymnasieskola, i samverkan med forskare från LiU, samlat in och analyserat elevers skrivna berättelser om sina erfarenheter av emotioner i relation till prestationer under de år som de gått på gymnasiet.

Samtalegrupper for børn og unge i sorg eller skilsmisse – en international litteraturgennemgang af skolebaserede interventioner

2024-01-09
Der tilbydes i stigende grad samtalegrupper for børn og unge på danske skoler, hvor interventionen ledes af enten lærere og pædagoger. Interventionen tilbydes til børn og unge i sorg på grund af dødsfald i familien, eller hvis forældre bliver skilt. Formålet med dette litteraturreview er at identificere og formidle forskning, der undersøger skoleorganiserede samtalegrupper for…

Barns förståelse av pengar och ekonomi – tematisk analys av intervjuer med barn i åldrarna 8–9 år

2024-01-09
Artikeln bidrar med dels en orientering kring forskning om barn och ekonomi, dels empirisk förståelse av hur barn i åldrarna 8–9 år förstår pengar och ekonomi. Den teoretiska inramningen visar på begrepp och tidigare forskning inom fältet, men också att barns eget perspektiv sällan har uppmärksammats.

Att skapa sig själv och andra – populärkultur i fritidshemmets vardag

2024-01-09
Att som barn gå på fritidshem innebär att möta många andra barn med olika intressen. Pedagoger i fritidshem behöver möta olika behov, intressen och erfarenheter, men även utmana barn att utvecklas i sina intressen. Populärkulturen erbjuder barn möjlighet att dela erfarenheter och kunskap. I denna artikel undersöker vi populärkulturens funktion i barns sociala möten på…
Forskning och utveckling kategorier

Fritidshemmets fysiska lärmiljöer. Förutsättningar för och planering av inomhusmiljöer för varierade handlingserbjudanden

2024-01-09
I denna studie ligger fokus på svenska fritidshems fysiska lärmiljöer och hur fritidshemslärare beskriver att de arbetar med att utforma och utveckla fritidshemmets miljö och i förlängningen vilka handlingserbjudanden detta kan möjliggöra för eleverna. Studien bygger på samtalspromenader med fritidshemslärare där de olika miljöerna filmats och där lärarna beskrivit sina intentioner med utformningen av dessa. 
Forskning och utveckling kategorier

Første skoledag – en analyse av norske barneskolers velkomstarrangement for førsteklassinger

2024-01-09
Første skoledag har en særegen posisjon i barns utdanningsløp. Likevel er dagen sjelden tematisert i forskningspublikasjoner. Denne artikkelen bidrar i så måte ved å undersøke det sedvanlige velkomstarrangementet for nye førsteklassinger i norske barneskoler. Det empiriske materialet er basert på observasjon av arrangementer og etterfølgende intervju med rektorer på seks barneskoler.

Tullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skole

2024-01-09
Denne artikkelen utforsker hva slags oppfatninger barn kan ha av ansattes roller i lek i norsk barnehage og skole, og hvordan disse oppfatningene kan komme til uttrykk. Med utgangspunkt i gruppeintervjuer med barn som akkurat har begynt på skolen, analyseres barns uttrykk som «lekende fortellinger». 

Inkludering och arbetet med särskilt stöd i förskolan

2024-01-09
Syftet med denna studie är att öka vår kunskap om hur det särskilda stödet utformas utifrån de barn som anses vara i behov av särskilt stöd. Underlaget består av intervjuer med 15 förskollärare. Datamaterialet bearbetades genom en konventionell innehållsanalys.
149505198