Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Vetenskaplig tidskrift"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 62 av 98

Didaktiken efter idealismen

2022-11-28
Artikelns syfte är att skapa medvetenhet om den tyska idealismens påverkan på didaktiskt tänkande, både när det gäller undervisningsinnehåll och specifikt när undervisningsinnehåll förstås i relation till antropocen. Artikeln är strukturerad så att den belyser de två aspekter som ingår i artikelns titel: kopplingen mellan didaktik och idealism, samt undervisningsobjektets status och antropocen.

Skolstrejk för klimatet och Hannah Arendt

2022-11-28
Denna artikel sätter fenomenet skolstrejk för klimatet i kontakt med Arendts idéer om politik, handlande och tänkande. Det föreslås i artikeln att skolstrejk för klimatet kan ses som dels krav på handlande (från andra, i detta fall vuxna och politiker), dels handlande i sig.

Lyssna, höra, agera: etiska och metodologiska implikationer av att lyssna på barn i utvecklingsforskning

2022-11-11
I drygt trettio år har FN:s barnkonvention manat till att barns rättigheter ska efterlevas i alla arenor som berör barn. En av huvudprinciperna i konventionen är barns rätt till delaktighet och i denna text undersöks möjliggörande av detta i forskning.

Å legge til rette for kompetanseutvikling i faglige fellesskap – et samarbeid mellom barnehage og PP-tjenesten

2022-11-11
Artikkelen redegjør for prosessen med utvikling av design for to tverrfaglige innovasjonsprosjekt i barnehager. Forfatterne tar utgangspunkt i forskning som etterlyser modeller for samarbeid om kompetanseutvikling som bygger på barnehagens og PP-tjenestens behov for kompetanse om inkluderende praksiser i barnehagen.

”At worst it leads to madness” - A phenomenographic approach on how early childhood education professionals experience emotions in teamwork

2022-11-11
Teamwork is a key part of almost any person’s working life. At its best, teamwork embodies a good team spirit and increases employee well-being, but at its worst, a team is characterized by mistrust or competition between members where action and development is not possible. In this study we explored what types of emotions early childhood education professionals experience during teamwork.

Barnehagelærerstudenters egenvurdering av læringsutbytte gjennom praksisoppgave «observasjon av håndhygiene og måltider i barnehagen

2022-11-11
Praksisperioden som inngår i barnehagelærerutdanningen er en viktig arena der studentene kan se sammenhengen mellom teori og praksis og reflektere over egen praksis. Studenter i emnet natur, helse og rørsle i barnehagelærerutdanningen har gjennomført en praksisoppgave der de skulle observere alle måltider og håndvask før måltid i sin praksisbarnehage i en uke.

Conditions for Children’s Language and Literacy Learning in Swedish Preschools: Exploring Quality Variations with ECERS-3

2022-11-07
This article aims to explore the conditions for children’s language and literacy learning in 153 Swedish preschools with children one to five years. Significant differences were found in the quality of the 153 preschools as a whole and the five subscales in ECERS-3, giving children unequal conditions for learning and development in the studied areas.
Forskning och utveckling kategorier

Playfulness and Creativity as Vital Features when School Children Develop Game-based Designs

2022-10-31
In this paper we explore game-based design activities to unfold playful and creative actions and interactions among children. The study is based on two cases, where game design activities were applied in both analogue and digital form. The unit of analysis is game design activities.
161626398