Dela:

Förskolechefens vardag under lupp

ILLUSTRATION: GUSTAF ÖHRNELL HJALMARS/AGENT MOLLY & CO

En genomsnittlig chef i Sverige har 16 anställda. För kommunala förskolechefer är den siffran fler än 30. Det visar en rapport från Lärarförbundet som baserats på medlemsundersökningar, där över 500 kommunala förskolechefer svarat på enkäter om sitt arbete.

Trots det stora personalansvaret som vilar på förskolecheferna, så anger sex av tio att de måste lägga sin arbetstid på annat än det pedagogiska ledarskapet. Förskollärarbristen och i förlängningen svårigheten att rekrytera förskollärare är en orsak till detta – och 70 procent av cheferna såg just rekryteringen av förskollärare som en av de allra svåraste utmaningarna och det största problemet.

Över hälften av förskolecheferna i rapporten upplevde dessutom att de hade svårt att skapa utrymme för pedagogisk utvecklingstid och planeringstid. Bemanningen i förskolan är ofta knapp och barngrupperna upplevdes som för stora av fler än 40 procent av de tillfrågade förskolecheferna.

Situationen för förskolecheferna i landet förbättras inte av att omsättningen på skolledare är stor – och många förskolechefer går i pension de kommande åren. Lärarförbundets undersökning visar dessutom att nästan en tredjedel av de tillfrågade förskolecheferna inte såg framför sig att de skulle jobba som skolledare fram till pensionen.

På frågan om på vilka områden de önskade mer stöd från sina huvudmän, svarade tre av fyra förskolechefer att fastigheter, utemiljö och lokaler var det område där de ville ha mer stöd. Även administration och budgetfrågor var sådana områden.

Denna obalans mellan ansvar, krav, befogenheter och resurser är allvarlig och grundorsaken till höga sjuktal och lärarbrist, menar förbundet, som ställer följande krav i rapporten: att skollagen stärks så att det blir tydligare att huvudmännen ska förvissa sig om att förskolechefer har de förutsättningar som krävs för att uppnå sina mål, att en nationell riktlinje med ett genomsnitt på 20 medarbetare per chef ska införas, samt att ett mer effektivt stöd ska ges till förskolans chefer från huvudmännen.

Av Karin Skagerberg

Läs mer! Rapporten Förskolechefen – i skärningspunkten mellan krav och resurser finns att ladda hem och läsa på Lärarförbundets hemsida.

Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 5 2018.

Skolporten nr 5/2018

Tema: Sambedömning

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

NYHET! Nu kan du även köpa digitala lösnummer av Skolporten i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2018-11-19 09:55 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2018-11-20 11:24 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Chef

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Barn med beteendeproblem får för lite stöd i förskolan

Många förskolebarn får inte den hjälp de har rätt till, visar Madeleine Sjömans avhandling. Hon tycker att specialpedagoger borde ingå som en naturlig del i arbetslagen för att stärka likvärdigheten.

I behov av särskilt stöd

Större barngrupper och mindre resurser – hur ska specialpedagogiken i förskolan hinnas med? Majoriteten av barn i behov av särskilt stöd i förskolan får inte det stöd de behöver, konstaterar Madeleine Sjöman i Skolportens temaartikel om specialpedagogik i förskolan.

Med näsa för att läsa

Skolportens magasin har intervjuat dyslexiforskaren Ulrika Wolff om varför tidiga insatser vid läs- och skrivsvårigheter är avgörande.

Skolportens favorit: Extra stöd behövs redan i förskolan

Barn med beteendesvårigheter är inte lika engagerade i förskolan som andra barn, vilket påverkar deras lärande och utveckling. Extra stöd behöver sättas in redan på förskolan, konstaterar forskaren Madeleine Sjöman.

Fokus på sociala förmågor i förskolan

Förskolan bedömer barnens sociala förmågor snarare än deras lärande. Det visar Eva M Johanssons avhandling som blev mest läst på Skolporten.se förra året. "Jag tror att förskolan på djupet borde reflektera över vad begreppet bedömning innebär," säger Eva M Johansson.

Skolportens digitala kurser
Kommande disputationer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju med den kanadensiske skolforskaren Steven Katz som gärna talar om för lärare att deras fortbildning ger klena resultat – och varför. Stort tema om komvux i förändring.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
5 mest lästa på FoU
Kan hälsoenkäter skada elevernas hälsa?

Hälsoenkäter som görs i skolan kan göra elever medvetna om sin socioekonomiska position, visar en forskningsstudie vid Linköpings universitet. "Vissa upplevde skam och funderade på att dölja sanningen för att skydda sig och sin familj", säger Anette Wickström, biträdande professor i kritiska barnstudier.

Många pusselbitar bakom lyckad skolstart

Kid är sex år och går första året på grundsärskolan i Ljungaverk i Ånge. Hans skolstart var mycket väl förberedd och det lade grunden för en positiv utveckling.

Unikt samarbete ger Sveriges första professur i sakprosa

Sveriges första professur i gestaltande sakprosa blir verklighet. Det sker genom ett samarbete mellan Linnéuniversitet, stiftelsen Natur & Kultur, Läromedelsförfattarna och Sveriges Författarförbund.

Matematikundervisning är sämre i redan utsatta skolor

I skolklasser med en hög andel elever med sämre socioekonomiska förutsättningar täcker undervisningen in färre delar av kunskapsinnehållet i matematik och lärare uppger i högre grad att de inte är väl förberedda på att undervisa. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet vars författare efterlyser åtgärder för att skapa en mer likvärdig skola.

Flimmer kan hjälpa barn som har svårt att läsa

”Myrornas krig” kan hjälpa barn med läs- och skrivsvårigheter, visar en ny svensk-norsk studie. ”Det visuella bruset kan jämföras med att ge barnen ett par glasögon. Effekten på läsning och minne är omedelbar,” säger en lektor i pedagogik.