Förskolechefens vardag under lupp

ILLUSTRATION: GUSTAF ÖHRNELL HJALMARS/AGENT MOLLY & CO

En genomsnittlig chef i Sverige har 16 anställda. För kommunala förskolechefer är den siffran fler än 30. Det visar en rapport från Lärarförbundet som baserats på medlemsundersökningar, där över 500 kommunala förskolechefer svarat på enkäter om sitt arbete.

Trots det stora personalansvaret som vilar på förskolecheferna, så anger sex av tio att de måste lägga sin arbetstid på annat än det pedagogiska ledarskapet. Förskollärarbristen och i förlängningen svårigheten att rekrytera förskollärare är en orsak till detta – och 70 procent av cheferna såg just rekryteringen av förskollärare som en av de allra svåraste utmaningarna och det största problemet.

Över hälften av förskolecheferna i rapporten upplevde dessutom att de hade svårt att skapa utrymme för pedagogisk utvecklingstid och planeringstid. Bemanningen i förskolan är ofta knapp och barngrupperna upplevdes som för stora av fler än 40 procent av de tillfrågade förskolecheferna.

Situationen för förskolecheferna i landet förbättras inte av att omsättningen på skolledare är stor – och många förskolechefer går i pension de kommande åren. Lärarförbundets undersökning visar dessutom att nästan en tredjedel av de tillfrågade förskolecheferna inte såg framför sig att de skulle jobba som skolledare fram till pensionen.

På frågan om på vilka områden de önskade mer stöd från sina huvudmän, svarade tre av fyra förskolechefer att fastigheter, utemiljö och lokaler var det område där de ville ha mer stöd. Även administration och budgetfrågor var sådana områden.

Denna obalans mellan ansvar, krav, befogenheter och resurser är allvarlig och grundorsaken till höga sjuktal och lärarbrist, menar förbundet, som ställer följande krav i rapporten: att skollagen stärks så att det blir tydligare att huvudmännen ska förvissa sig om att förskolechefer har de förutsättningar som krävs för att uppnå sina mål, att en nationell riktlinje med ett genomsnitt på 20 medarbetare per chef ska införas, samt att ett mer effektivt stöd ska ges till förskolans chefer från huvudmännen.

Av Karin Skagerberg

Läs mer! Rapporten Förskolechefen – i skärningspunkten mellan krav och resurser finns att ladda hem och läsa på Lärarförbundets hemsida.

Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 5 2018.

Skolporten nr 5/2018

Tema: Sambedömning

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

NYHET! Nu kan du även köpa digitala lösnummer av Skolporten i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2018-11-19 09:55 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2018-11-20 11:24 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Förskoleklassen, 31 januari-1 februari i Stockholm

Två viktiga dagar för dig som arbetar i förskoleklassen! Ta del av föreläsningar om bl.a. kartläggning om språklig medvetenhet, problemlösning i matematiken, lågaffektivt bemötande, digitalt lärande, källkritik med yngre barn och mycket mer. Välkommen!

Chef

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Barn med beteendeproblem får för lite stöd i förskolan

Många förskolebarn får inte den hjälp de har rätt till, visar Madeleine Sjömans avhandling. Hon tycker att specialpedagoger borde ingå som en naturlig del i arbetslagen för att stärka likvärdigheten.

Stor studie om hedersnormer – kunskap ska ge nycklar

I en stor kartläggning som letts vid Örebro universitet har det hedersrelaterade våldet undersökts. Enligt Rúna Baianstovu, huvudansvarig för studien, riskerar fördomar och okunskap att hedersproblematiken befästs.

Ger lärare råg i ryggen

Den här boken ligger rätt i tiden och skapar förutsättningar för lärare att åter kliva in i debatten om skolan, skriver Katarina Lindinger.

Grammatikbolaget : Särskrivning

Äntligen finns det skyltar på Grammatikbolaget! Men till Britt-Ingers fasa har de blivit särskrivna. Britt-Inger går till attack mot Mats och det hela håller på att urarta till storbråk.

Starting School Later Helps Teens Get More Sleep

Ah, adolescence. A time of change, of navigating awkward social situations, figuring out who you are, maybe holding down that first job or focusing on extracurriculars — all while juggling the demands of school. And for most teens, managing all of this happens on too little sleep.  

Teachers don’t understand the depth of dyslexia

Teachers’ understanding of dyslexia is mostly limited to behaviour, new survey finds.

Teenage sexting: we’re letting young people down by not talking about it

Children need be able to identify potentially harmful sexual behaviours, including sexting, from a young age.

Arne Engström: Kontrareplik till Andreas Ryve

Arne Engström ger en motreplik till Andreas Ryve med flera angående effekten av storskaliga matematiksatsningar. Effekterna är svåra att påvisa och matematikutvecklingsresurser ska därför inte slösas bort på ineffektiva satsningar, menar Arne Engström.

Opinion: How to lead through change

Thoughtful change management is a key part of being a leader.

Schools use ”physical computing” to teach STEM

Teacher in Virginia uses a micro-controller to connect a computer to a keyboard, allowing kindergarten students to play notes—and close a circuit—when they high-five their classmates.

Engaging our most challenging students in fine arts

Teachers often confront the dilemma of whether to include disruptive students in plays, concerts and so on. But in the latest issue of Educational Leadership, Danielle Iamarino argues that the benefits of the arts for just such students means teachers should prioritize participation for them.

Så kan du hantera relationen med eleverna

De flesta lärare upplever dagligen hur relationen med eleverna är viktig för att nå goda resultat. Men forskningen visar att de inte alltid är lika bra på att navigera den relationen i praktiken.  Med boken ”Lärares relationskompetens” vill pedagogen och forskaren Jonas Aspelin visa hur den kompetensen kan förstås och utvecklas.

Tonåringar mer stillasittande

13 500 steg om dagen är en rekommenderad dagsdos motion för 14-åriga killar. Men det verkar svårt att komma upp i för många.

Kraftigt sänkt fysisk aktivitet bland äldre barn och ungdomar

Mellan år 2000 och 2017 sjönk den fysiska aktiviteten, mätt i steg per dag, med 24 procent för 14-åriga flickor och med 30 procent för jämnåriga pojkar. Det visar en studie vid Göteborgs universitet som jämfört den vardagliga fysiska aktiviteten bland äldre barn och ungdomar i några kommuner i sydöstra Sverige.

Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Estetiska ämnen
  Skolporten nr 6/2018 – ute nu!

Tema: Estetiska ämnen

Vilken plats har de estetiska ämnena i skolan? Bidrar de till bättre resultat i andra ämnen? Eller är de helt enkelt viktiga i sin egen rätt? Intervju: Tillbaka till skolan. Psykologen Malin Gren Landell brinner för att minska elevers skolfrånvaro.

Köp digitala lösnummer!
Fortbildning
”Lärares sätt att kommunicera påverkar elevernas texter”

”Lärares sätt att kommunicera påverkar elevernas texter”

Karolina Wirdenäs, docent i nordiska språk, berättar om vikten att arbeta mångsidigt i undervisningen med skrivutveckling.

Läs intervjun
Kommande disputationer
Lediga tjänster
5 mest lästa på FoU

Effekten av en lärare

Den amerikanska ekonomiprofessorn Eric Hanushek är respekterad världen över för sin forskning. Och han skräder inte orden om lärarkvalitetens betydelse för elevernas resultat.

Resultatdialog 2018

Resultatdialog presenterar svensk utbildningsvetenskaplig forskning som finansieras av Vetenskapsrådet. Sedan år 2005 har resultat från aktuella forskningsprojekt sammanfattats inom ramen för Resultatdialog, dels på en årlig konferens, dels i en antologi som kan laddas ner från Vetenskapsrådet.se. Läs antologin här (pdf).

Forskare undersöker hur tvåspråkighet påverkar hur vi uppfattar känslor

I en ny avhandling från Mittuniversitetet studeras hur tvåspråkighet kan påverka hur vi uppfattar känslor. Trots att ungefär 90 % av den vuxna befolkningen i Sverige är tvåspråkig är detta ett av de nyaste forskningsområdena.

Barn som gått i förskola har högre lön som vuxna

Längre utbildning och högre lön. Det är de långsiktiga effekterna av att gå i förskola. Däremot påverkas inte de kognitiva färdigheterna, visar en översikt av internationell forskning.

Låt det få ta tid

Glöm det ”magiska trollspöet.” Det tar tid att bygga upp en högkvalitativ elevhälsa. Varje skola måste arbeta utifrån sin verklighet. Det anser forskaren Pia Skott.

Fortbildning
Vuxenutbildning i fokus

Vuxenutbildning i fokus

Att bemöta och undervisa vuxna elever kräver en riktad pedagogik och didaktik samt en förståelse för elevernas studiebakgrund som kan vara kantad av tidigare skolmisslyckanden. Det innebär att du som lärare, utöver uppdraget att förmedla ämneskunskaper, även behöver motivera elever som ofta saknar studievana. Välkommen till en konferens med intressanta och aktuella föreläsningar för dig som undervisar inom vuxenutbildningen!

Läs mer och boka plats