2018-11-19 09:55  517 Dela:

Förskolechefens vardag under lupp

ILLUSTRATION: GUSTAF ÖHRNELL HJALMARS/AGENT MOLLY & CO

En genomsnittlig chef i Sverige har 16 anställda. För kommunala förskolechefer är den siffran fler än 30. Det visar en rapport från Lärarförbundet som baserats på medlemsundersökningar, där över 500 kommunala förskolechefer svarat på enkäter om sitt arbete.

Trots det stora personalansvaret som vilar på förskolecheferna, så anger sex av tio att de måste lägga sin arbetstid på annat än det pedagogiska ledarskapet. Förskollärarbristen och i förlängningen svårigheten att rekrytera förskollärare är en orsak till detta – och 70 procent av cheferna såg just rekryteringen av förskollärare som en av de allra svåraste utmaningarna och det största problemet.

Över hälften av förskolecheferna i rapporten upplevde dessutom att de hade svårt att skapa utrymme för pedagogisk utvecklingstid och planeringstid. Bemanningen i förskolan är ofta knapp och barngrupperna upplevdes som för stora av fler än 40 procent av de tillfrågade förskolecheferna.

Situationen för förskolecheferna i landet förbättras inte av att omsättningen på skolledare är stor – och många förskolechefer går i pension de kommande åren. Lärarförbundets undersökning visar dessutom att nästan en tredjedel av de tillfrågade förskolecheferna inte såg framför sig att de skulle jobba som skolledare fram till pensionen.

På frågan om på vilka områden de önskade mer stöd från sina huvudmän, svarade tre av fyra förskolechefer att fastigheter, utemiljö och lokaler var det område där de ville ha mer stöd. Även administration och budgetfrågor var sådana områden.

Denna obalans mellan ansvar, krav, befogenheter och resurser är allvarlig och grundorsaken till höga sjuktal och lärarbrist, menar förbundet, som ställer följande krav i rapporten: att skollagen stärks så att det blir tydligare att huvudmännen ska förvissa sig om att förskolechefer har de förutsättningar som krävs för att uppnå sina mål, att en nationell riktlinje med ett genomsnitt på 20 medarbetare per chef ska införas, samt att ett mer effektivt stöd ska ges till förskolans chefer från huvudmännen.

Av Karin Skagerberg

Läs mer! Rapporten Förskolechefen – i skärningspunkten mellan krav och resurser finns att ladda hem och läsa på Lärarförbundets hemsida.

Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 5 2018.

Skolporten nr 5/2018

Tema: Sambedömning

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

NYHET! Nu kan du även köpa digitala lösnummer av Skolporten i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2018-11-19 09:55 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2018-11-20 11:24 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Chef

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Barn med beteendeproblem får för lite stöd i förskolan

Många förskolebarn får inte den hjälp de har rätt till, visar Madeleine Sjömans avhandling. Hon tycker att specialpedagoger borde ingå som en naturlig del i arbetslagen för att stärka likvärdigheten.

Med näsa för att läsa

Skolportens magasin har intervjuat dyslexiforskaren Ulrika Wolff om varför tidiga insatser vid läs- och skrivsvårigheter är avgörande.

Skolportens favorit: Extra stöd behövs redan i förskolan

Barn med beteendesvårigheter är inte lika engagerade i förskolan som andra barn, vilket påverkar deras lärande och utveckling. Extra stöd behöver sättas in redan på förskolan, konstaterar forskaren Madeleine Sjöman.

Fokus på sociala förmågor i förskolan

Förskolan bedömer barnens sociala förmågor snarare än deras lärande. Det visar Eva M Johanssons avhandling som blev mest läst på Skolporten.se förra året. "Jag tror att förskolan på djupet borde reflektera över vad begreppet bedömning innebär," säger Eva M Johansson.

Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

Skolportens magasin

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Vilken skola vill vi ha?

I Sverige har vi backat från inkludering som politiskt mål, medan andra länder ser inkludering som ett sätt att motverka extremism och polarisering i samhället. Det menar Gunnlaugur Magnússon, docent och utbildningsforskare vid Uppsala universitet, som intervjuas i Skolportens magasin.

Konkret digitalisering

Skapandet av en tillgänglig lärmiljö är det viktigaste syftet med digitaliseringen, enligt författarna av boken Digitala möjligheter – i en lärmiljö för alla. 

”Både katederundervisning och elevcentrering fungerar”

Katederundervisning och elevcentrerad undervisning ställs ofta mot varandra. I en ny forskningssammanställning visar Skolforskningsinstitutet att dessa perspektiv kan vara mer eller mindre lämpliga i olika undervisningssituationer och för olika elever i en och samma klass.

Stresstudie på skolbarn: alla skulle må bra av att varva ner

Stressen dyker upp lite varstans. Över att inte hinna i tid, inte prestera tillräckligt bra, inte kunna hantera kompisrelationerna. Distriktssköterskestudenterna Alexandra Warghoff och Sara Persson lät skolbarnen själva beskriva stressen, och nu är orden och tankarna publicerade i en internationell tidskrift.

Är du lönsam, lille vän?

Systemskiftet i svensk skola har skett på tre plan; ekonomiskt, organisatoriskt och genom en pedagogisk decentralisering. Det hävdar sociologen och före detta aktivisten Majsa Allelin i en avhandling där hon menar att skolans lönsamhet ­hamnat helt i fokus.