Förskolechefens vardag under lupp

ILLUSTRATION: GUSTAF ÖHRNELL HJALMARS/AGENT MOLLY & CO

En genomsnittlig chef i Sverige har 16 anställda. För kommunala förskolechefer är den siffran fler än 30. Det visar en rapport från Lärarförbundet som baserats på medlemsundersökningar, där över 500 kommunala förskolechefer svarat på enkäter om sitt arbete.

Trots det stora personalansvaret som vilar på förskolecheferna, så anger sex av tio att de måste lägga sin arbetstid på annat än det pedagogiska ledarskapet. Förskollärarbristen och i förlängningen svårigheten att rekrytera förskollärare är en orsak till detta – och 70 procent av cheferna såg just rekryteringen av förskollärare som en av de allra svåraste utmaningarna och det största problemet.

Över hälften av förskolecheferna i rapporten upplevde dessutom att de hade svårt att skapa utrymme för pedagogisk utvecklingstid och planeringstid. Bemanningen i förskolan är ofta knapp och barngrupperna upplevdes som för stora av fler än 40 procent av de tillfrågade förskolecheferna.

Situationen för förskolecheferna i landet förbättras inte av att omsättningen på skolledare är stor – och många förskolechefer går i pension de kommande åren. Lärarförbundets undersökning visar dessutom att nästan en tredjedel av de tillfrågade förskolecheferna inte såg framför sig att de skulle jobba som skolledare fram till pensionen.

På frågan om på vilka områden de önskade mer stöd från sina huvudmän, svarade tre av fyra förskolechefer att fastigheter, utemiljö och lokaler var det område där de ville ha mer stöd. Även administration och budgetfrågor var sådana områden.

Denna obalans mellan ansvar, krav, befogenheter och resurser är allvarlig och grundorsaken till höga sjuktal och lärarbrist, menar förbundet, som ställer följande krav i rapporten: att skollagen stärks så att det blir tydligare att huvudmännen ska förvissa sig om att förskolechefer har de förutsättningar som krävs för att uppnå sina mål, att en nationell riktlinje med ett genomsnitt på 20 medarbetare per chef ska införas, samt att ett mer effektivt stöd ska ges till förskolans chefer från huvudmännen.

Av Karin Skagerberg

Läs mer! Rapporten Förskolechefen – i skärningspunkten mellan krav och resurser finns att ladda hem och läsa på Lärarförbundets hemsida.

Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 5 2018.

Skolporten nr 5/2018

Tema: Sambedömning

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

NYHET! Nu kan du även köpa digitala lösnummer av Skolporten i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2018-11-19 09:55 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2018-11-20 11:24 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Chef

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Barn med beteendeproblem får för lite stöd i förskolan

Många förskolebarn får inte den hjälp de har rätt till, visar Madeleine Sjömans avhandling. Hon tycker att specialpedagoger borde ingå som en naturlig del i arbetslagen för att stärka likvärdigheten.

Skolportens favorit: Extra stöd behövs redan i förskolan

Barn med beteendesvårigheter är inte lika engagerade i förskolan som andra barn, vilket påverkar deras lärande och utveckling. Extra stöd behöver sättas in redan på förskolan, konstaterar forskaren Madeleine Sjöman.

Fokus på sociala förmågor i förskolan

Förskolan bedömer barnens sociala förmågor snarare än deras lärande. Det visar Eva M Johanssons avhandling som blev mest läst på Skolporten.se förra året. "Jag tror att förskolan på djupet borde reflektera över vad begreppet bedömning innebär," säger Eva M Johansson.

Flickor med psykiska problem får för lite hjälp efter tvångsvård

Ungdomar som lämnar låst institutionsvård får sällan riktad hjälp efter utskrivningen. Deras problem kvarstår i hög grad vid uppföljningar efter att de genomgått vård. I synnerhet gäller detta flickor med allvarlig psykisk ohälsa. Detta framgår av en ny avhandling.

Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
Fortbildning
Källkritik i fokus

Källkritik i fokus

I det informationssamhälle vi lever i är det ibland svårt att avgöra vad som är fakta respektive falska påståenden. Som lärare ska du förmedla vikten av källkritik men det är även viktigt att veta vilka faktorer som styr vårt källkritiska förhållningssätt samt vilka praktiska verktyg som finns till hjälp för att utesluta falsk information. Välkommen till en konferens med fokus på källkritik!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

Så skapas rektors pedagogiska ledarskap

Synen på rektors ledarskap är nära länkad till förändringar i skolpolitiken, visar Katarina Ståhlkrantz i sin avhandling. Nu har den valts till lärarpanelens favorit.

Mer jobb för förstelärare – men ingen extra tid

Att vara förstelärare innebär ofta mer arbete – men bara 10 procent av lärarna får minskad undervisningstid. Det bekräftar ny forskning.

Tydlighet och inkludering ger trygghet och självförtroende

Lunchrasten är slut. Eleverna kommer in i klassrummet där Ida Jonsson och Maria Pettersson tar emot för en mattelektion i halvklass. De arbetar strukturerat med tydlighet och inkludering och det ger eleverna trygghet och självförtroende.

How states compare on STEM education

A new, interactive national report called the STEM Opportunity Index – developed by the National Math and Science Initiative, SRI International and 100Kin10 – compares how states are supporting STEM education based on 10 indicators. NMSI CEO Bernard Harris says the goal is for states to use the data to improve STEM education.

How Dungeons & Dragons can help kids develop social-emotional learning skills

Playing a cooperative role-playing game like Dungeons & Dragons can have the added benefit of helping kids develop social emotional skills.