Förskolechefens vardag under lupp

ILLUSTRATION: GUSTAF ÖHRNELL HJALMARS/AGENT MOLLY & CO

En genomsnittlig chef i Sverige har 16 anställda. För kommunala förskolechefer är den siffran fler än 30. Det visar en rapport från Lärarförbundet som baserats på medlemsundersökningar, där över 500 kommunala förskolechefer svarat på enkäter om sitt arbete.

Trots det stora personalansvaret som vilar på förskolecheferna, så anger sex av tio att de måste lägga sin arbetstid på annat än det pedagogiska ledarskapet. Förskollärarbristen och i förlängningen svårigheten att rekrytera förskollärare är en orsak till detta – och 70 procent av cheferna såg just rekryteringen av förskollärare som en av de allra svåraste utmaningarna och det största problemet.

Över hälften av förskolecheferna i rapporten upplevde dessutom att de hade svårt att skapa utrymme för pedagogisk utvecklingstid och planeringstid. Bemanningen i förskolan är ofta knapp och barngrupperna upplevdes som för stora av fler än 40 procent av de tillfrågade förskolecheferna.

Situationen för förskolecheferna i landet förbättras inte av att omsättningen på skolledare är stor – och många förskolechefer går i pension de kommande åren. Lärarförbundets undersökning visar dessutom att nästan en tredjedel av de tillfrågade förskolecheferna inte såg framför sig att de skulle jobba som skolledare fram till pensionen.

På frågan om på vilka områden de önskade mer stöd från sina huvudmän, svarade tre av fyra förskolechefer att fastigheter, utemiljö och lokaler var det område där de ville ha mer stöd. Även administration och budgetfrågor var sådana områden.

Denna obalans mellan ansvar, krav, befogenheter och resurser är allvarlig och grundorsaken till höga sjuktal och lärarbrist, menar förbundet, som ställer följande krav i rapporten: att skollagen stärks så att det blir tydligare att huvudmännen ska förvissa sig om att förskolechefer har de förutsättningar som krävs för att uppnå sina mål, att en nationell riktlinje med ett genomsnitt på 20 medarbetare per chef ska införas, samt att ett mer effektivt stöd ska ges till förskolans chefer från huvudmännen.

Av Karin Skagerberg

Läs mer! Rapporten Förskolechefen – i skärningspunkten mellan krav och resurser finns att ladda hem och läsa på Lärarförbundets hemsida.

Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 5 2018.

Skolporten nr 5/2018

Tema: Sambedömning

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

NYHET! Nu kan du även köpa digitala lösnummer av Skolporten i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2018-11-19 09:55 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2018-11-20 11:24 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Chef

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Barn med beteendeproblem får för lite stöd i förskolan

Många förskolebarn får inte den hjälp de har rätt till, visar Madeleine Sjömans avhandling. Hon tycker att specialpedagoger borde ingå som en naturlig del i arbetslagen för att stärka likvärdigheten.

Skolportens favorit: Extra stöd behövs redan i förskolan

Barn med beteendesvårigheter är inte lika engagerade i förskolan som andra barn, vilket påverkar deras lärande och utveckling. Extra stöd behöver sättas in redan på förskolan, konstaterar forskaren Madeleine Sjöman.

Fokus på sociala förmågor i förskolan

Förskolan bedömer barnens sociala förmågor snarare än deras lärande. Det visar Eva M Johanssons avhandling som blev mest läst på Skolporten.se förra året. "Jag tror att förskolan på djupet borde reflektera över vad begreppet bedömning innebär," säger Eva M Johansson.

Flickor med psykiska problem får för lite hjälp efter tvångsvård

Ungdomar som lämnar låst institutionsvård får sällan riktad hjälp efter utskrivningen. Deras problem kvarstår i hög grad vid uppföljningar efter att de genomgått vård. I synnerhet gäller detta flickor med allvarlig psykisk ohälsa. Detta framgår av en ny avhandling.

Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Dyslexi
  Skolporten nr 1/2019 – ute nu!

Tema: Dyslexi

Tidig och mer systematisk hjälp till elever med läs- och skrivsvårigheter är insatser forskarna kan enas om. Intervjun: Möt Camilo von Greiff, ny generaldirektör för Skolforskningsinstitutet. Reportage: Nu utbildas de första lärarassistenterna inom yrkeshögskolan. Lärarpanelens val: Lärare är okritiska till entreprenöriellt lärande.

Köp digitala lösnummer!
Fortbildning
”Lärares sätt att kommunicera påverkar elevernas texter”

”Lärares sätt att kommunicera påverkar elevernas texter”

Karolina Wirdenäs, docent i nordiska språk, berättar om vikten att arbeta mångsidigt i undervisningen med skrivutveckling.

Läs intervjun
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Läsning 2.0

Erbjuds elever med läs- och skrivsvårigheter verkligen den hjälp de behöver för att lockas in i läsningen? I dyslexifrågan råder fortfarande inte enighet, men tidigare och mer systematisk hjälp är insatser forskarna kan enas om.

Forskning för framtiden

Mer forskning om lärares och elevers arbete i klassrummet! Skolforskningsinstitutets nya generaldirektör Camilo von Greiff vurmar för en större blandning av olika forskningstraditioner.

Lotta Holme och Alma Memisevic: Inkludering som utmaning och möjlighet

Vi menar att begreppet inkludering har missuppfattats och det är viktigt att vi nu diskuterar både hinder och möjligheter för inkludering i skola och undervisning på ett nyanserat sätt, skriver Lotta Holme och Alma Memisevic, Linköpings universitet.

Jenny Edvardsson: “Boksamtal får elever att sätta ord på sina tankar”

Jenny Edvardsson, prisbelönt lärare i svenska och historia, tipsar om boksamtal utifrån Aidan Chambers modell.

Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor

De studier som ingår i översikten bygger på forskares observationer och analyser av leksituationer i förskolor. Översikten kan ge förskollärare värdefulla insikter och uppslag kring den egna undervisningen.