Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Fritidshemspersonals tal om barns fysiska aktivitet – samhällelig påverkan och möjliga implikationer

Publicerad:10 mars
Uppdaterad:3 september
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

The aim of this paper is to shed light on how teachers’ talk about children’s physical activity inschool-age educare can be seen as part of comprehensive social discourses concerning education and physical activity. Focus-group interviews with a discourse-analytic approach have been carried out with staff from two municipal school-age educare in Sweden. The transcriptions was analyzed with inspiration from critical discourse analyze which is the theoretical standpoint. In the result the discourses of risk, shortage, activity, complement and joy of movement are the most prominent. In analysis these discourses are seen as interdiscursively influenced by the public health discourse wherein concepts as activity rate, discipline, joy of movement and organization are central. These discourses, concepts and possible implications for school-age educare are discussed. It is also argued that a social pedagogical discourse of care with focus on children’s relation making and conflict management seems to be manifest within Swedish school-age educare.

Författare: Jonas Johansson och Johan Söderman

Fritidshemspersonals tal om barns fysiska aktivitet – samhällelig påverkan och möjliga implikationer

Tidskriften utbildning och lärande, Vol 17, nr 1 2023

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fysik

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i fysik! Möt en astronaut, få tips om experiment med små resurser, råd inför digitaliseringen av NP och andra verktyg för att utvecklas i din yrkesroll.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
25–26 jan 2024
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar för dig som vill lära dig mer om att utveckla undervisningen för hållbar utveckling i förskolan. Hållbarhetsfrågorna påverkar barnens liv här och nu med en framträdande roll i läroplanen, och förskolans pedagoger har en nyckelroll i att fördjupa undervisningen utifrån olika perspektiv.
Läs mer & boka
Fsk
19 feb – 1 apr 2024
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev