Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Genusmedvetenhet i den finska lärarutbildningen

Publicerad:2011-06-16
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
The need to promote gender equality within and through education has been on the agenda in Europe for decades. Similarly, Finland has also evidenced a history of hundreds of projects and reports that have repeated the same aims, ideas and practical innovations for promoting equality, challenging educational segregation and providing girl-friendly or boy-friendly pedagogies. However, the actual pace of change has been very slow. In this article I discuss some of the constraints that feminist teachers and teacher educators constantly face in this endeavour. Firstly, the paper draws on analyses conducted in studies carried out at several teacher education institutions within a context of a national project entitled “Gender Awareness in Teacher Education” (TASUKO). Secondly, I use my own experiences and documents gathered as an actor in the field of gender equality in education since the 1980s, along with findings from my own studies. Författare: Elina Lahelma Gender Awareness in Finnish Teacher Education: an Impossible Mission?Education Inquiry 2/2011
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026