Hej, Ingmar Söhrman, professor i spanska…

Ingmar Sörman, Göteborgs universitet

Du ska föreläsa på Skolportens konferens i spanska. Vad ska du prata om?

– Bland annat om los tiempos del pasado, alltså verb i förfluten tid. Spanskan har ju fler tempusformer, vilket brukar ställa till en hel del problem i undervisningen. De traditionella förklaringarna fungerar heller inte alltid så bra. Jag kommer därför att ge en hel del tips och råd om hur man som lärare kan arbeta med spanska verb.

Du ska även prata om språkhistoria, vad kan det bidra med i språkundervisningen?

– Mer än vad man kanske tror. Att ”sockra” undervisningen med lite språkhistoria då och då kan hjälpa eleverna att uppleva språk i ett vidare sammanhang. Att peka på språkets koppling till historien eller likheter mellan olika språk kan öka förståelsen för det språk man lär sig. Också här kommer jag att ge konkreta tips om hur språkhistoria kan sprängas in i språkundervisningen.

Foto:Johan Wingborg

Missa inte Ingmar Söhrman på Skolportens konferens i spanska.

På konferensen medverkar:

Ingmar Söhrman, professor
Annika Andersson, universitetslektor
Chris Alfredsson, spansklärare
Anneli Lutteman, spansklärare
Victoria Thörnryd, universitetslektor
Fredrika Nyström, spansklärare
Stina Säfström, spansklärare
Eva Söderblom, spansklärare
Per Måhl, utbildningskonsult
Margareta Liljequist, spansklärare

Konferensen berör bland annat:

• Betyg, planeringar, examinationsuppgifter och bedömningsmallar i moderna språk.
• Sociala medier och digitala verktyg – en tillgång i klassrummet!
• Aktuell forskning om spansk språkhistoria.
• Att arbeta med lusten att lära och motivera eleverna till fortsatta spanskstudier.
• Muntlig aktivitet i klassrummet – hur får vi eleverna att prata?
• Hjärnans bearbetning av flerspråkighet.
• Grammatisk skillnad mellan svenska och spanska – hur är det med verbet?

Sidan publicerades 2017-10-02 10:01 av Susanne Sawander


Relaterat

Skolans ledarkonvent, 21-22 nov i Stockholm

Konferensen för dig som arbetar med ledarskap i skolan eller förskolan! I år utgår vi från begrepp som likvärdighet och identitet. Hur kan vi organisera skolan för att öka likvärdigheten? Hur kan elevers skolidentitet stärkas? Lyssna till internationella talare från såväl USA som Kanada men även många praktiknära föreläsningar från vår svenska kontext.

Studie- och yrkesvägledare, 25-26 jan i Göteborg

Studie- och yrkesvägledning är en fråga för hela skolan och studie- och yrkesvägledaren har en central roll i att stödja eleverna att göra hållbara val för sin framtid. På konferensen får du ta del av föreläsningar om allt från att vägleda nyanlända elever och pojkar med hög frånvaro till hur man utifrån elevers hälsa kan hjälp dem att välja rätt gymnasieprogram och yrke. Välkommen till en konferens med fokus på att stärka vägledningen!

Så förbättrar svenska gymnasieelever sina texter på tyska

Elever som får undervisning om skrivstrategier och regelbundna reflektioner om det egna skrivandet producerar både  bättre och längre texter. Det visar Yvonne Knospe som forskat om hur svenska gymnasieelever skriver på tyska.

Känsla av utveckling motiverar till språkstudier

Känsla av utveckling motiverar till språkstudier

Känslan av att utvecklas och verkliga möten med människor som talar språket - detta är starka drivkrafter bakom studier av moderna språk. Erik Cardelús har forskat om vad som motiverar språkstuderande och fann bland dessa elever även en stor reslust och nyfikenhet på omvärlden .

Konferenser
Kommande disputationer
Rikskonferens
För högstadielärare i svenska
  Foto: Martin Stenmark

För högstadielärare i svenska

Den 1-2 februari 2018 arrangerar Skolporten en rikskonferens för dig som är högstadielärare i svenska. Bland talarna finns bland annat Jonas Hassen Khemiri, en av Sveriges mest hyllade och lästa yngre författare. Välkommen!

Läs mer & boka plats!
Lediga tjänster
Fler platsannonser
Magasin Skolporten
Nytt nr ute 24/10

Nytt nr ute 24/10

Nästa nummer av Skolportens forskningsmagasin har tema Likvärdighet. Är magasinet nytt för dig? Missa inte vårt erbjudande: prova på 2 nr för bara 99 kr!

Bli prenumerant
Konferens för dig som arbetar i
Förskolan

Förskolan

Förskolan ska erbjuda en pedagogisk verksamhet av hög kvalitet och samtidigt vara en trygg och rolig plats för de barn som går där. I den kommande revideringen av förskolans läroplan kommer det vara ett ökat fokus på undervisning - men vad innebär det i praktiken? Det och andra aktuella frågor kommer vi att djupdyka i under två dagar - med hjälp av aktuell forskning och praktiska erfarenheter. Välkommen!

Läs mer & boka plats
5 mest lästa på FoU

Läraren: ”Så blir din skola bättre på särskilt stöd”

Dammhagskolan är en av landets bästa skolor när det kommer till särskilt stöd och får toppbetyg av Skolinspektionen i att stötta barn med särskilda behov.

Snabb hjärna kräver utmaningar

En eller två elever i varje klass är särskilt begåvade inom ett eller flera ämnen. Som lärare måste du utmana även dem.

Så hjälper du dina elever att plugga smartare

Forskning visar att rätt sorts studieteknik är avgörande för var information placerar sig i hjärnan – och hur eleven då skapar varaktiga minnen. Så här kan du hjälpa dina elever.

Ny stol ska hjälpa barn med adhd

Chair of attention. Så heter stolen som designats för att hjälpa flickor med adhd och andra barn som kan vara för blyga för att be läraren om hjälp i skolan.

Skolan där trygghet, trivsel och relationer står i fokus

Ekhamraskolan i Mariestad är en högstadieskola med spännande syn på extra anpassningar. Alla pedagoger ska ha en god relation till alla elever. Aktiva pedagoger skapar trygghet. Visionen är att extra anpassningar och särskilt stöd hör till det dagliga arbetet.