Hela reportaget: Forskning i klassrummet ska ge bättre undervisning

På Näsbyvillans förskola får barnen lära sig om friktion på rutschkanan. Kristianstad är en av de kommuner som satsar på skolutveckling för att leva upp till skollagens krav om att skolan ska vila på vetenskaplig grund. Men det är inte alla kommuner som har samma möjligheter.

Sidan publicerades 2019-06-18 13:10 av John Miller


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Finalist till Publishingpriset 2019!

Finalist till Publishingpriset 2019!

Skolportens forskningsmagasin är nominerat till Publishingpriset 2019 för andra året i rad!

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Det perfekta klassrummet

Till Källbrinksskolan i Huddinge kommer skolfolk, politiker och arkitekter på studie­besök. Här har studieron ökat tack vare ny möblering och inredning i klassrummet.

Girls would do better in maths and science tests if exams were made longer, study finds

Female students appear to be better at sustaining accuracy over time during tests, according to a study that looks at data from the Program for International Student Assessment and compares student performance at different stages of tests.

5 steps to become a true school leader

There are five keys to effective school leadership, writes Matthew Joseph of Milford Public Schools in Massachusetts. In this commentary, he shares a blueprint, which includes a focus on vision, goals, action plan, action and reflection.

”Will AI replace university lecturers? Not if we make it clear why humans matter”

Cash-strapped universities might be tempted by AI tutors, but they cannot reproduce human creativity or insight, writes Mark Haw, senior lecturer in chemical and process engineering at the University of Strathclyde.

Study: How smooth-talking professors can lull students into thinking they’ve learned more than they have

Students who engage in active learning learn more — but feel like they learn less — than peers in more lecture-oriented classrooms. That’s in part because active learning is harder than more passive learning, according to a new study in Proceedings of the National Academy of Sciences.