How Early Childhood Practitioners Build, Shape, and Construct Their Digital Practices: The Search for an Analytical Space
This ongoing research examines how early childhood practitioners build, shape, and maintain digital practices through talk and action, assuming shared construction and development of knowledge. Based on empirical data I suggest looking beyond the social situated idea of knowledge building to include multiple elements, like individual knowledge, discourse and materiality, in analyses of the digital practice field in kindergarten. The discussions are both theoretically and empirically driven and tend to create a dynamic context model as a representation of the digital practice field.
Författare: Tove Lafton.
Nordic Journal of Digital Literacy, Nr 03, 2012
Vetenskaplig tidskriftNaturvetenskapMatematikLäxorLäromedelVuxenutbildningTal- och språkutvecklingSamhällskunskapFjärr-, distansundervisningFilosofiFackligtEntreprenörskap/Entreprenöriellt lärandeEngelskaElevinflytandeDigitaliseringPsykologiResorFörskolaSpråkFöräldrarUniversitet och högskolaGenusDidaktikGrundskola 1-6Läsa, skrivaGrundskola 7-9LönGymnasieskolaMotivation/GritHBTQPedagogiska inriktningarHem, kultur, omvärldReligionHistoriaResultatIntegrationSpecialpedagogikKognition/MinneSvenskaKvalitetsarbeteTeknikLedarskapLekLokaler/UtemiljöVärdegrundBedömning

Webbkonferens
Svenska som andraspråk
Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka
13 okt – 3 nov
Digital temaföreläsning
Fysisk aktivitet och motorik i förskolan
Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
12 maj – 16 jun