How Early Childhood Practitioners Build, Shape, and Construct Their Digital Practices: The Search for an Analytical Space
This ongoing research examines how early childhood practitioners build, shape, and maintain digital practices through talk and action, assuming shared construction and development of knowledge. Based on empirical data I suggest looking beyond the social situated idea of knowledge building to include multiple elements, like individual knowledge, discourse and materiality, in analyses of the digital practice field in kindergarten. The discussions are both theoretically and empirically driven and tend to create a dynamic context model as a representation of the digital practice field.
Författare: Tove Lafton.
Nordic Journal of Digital Literacy, Nr 03, 2012
Vetenskaplig tidskriftNaturvetenskapMatematikLäxorLokaler/UtemiljöVuxenutbildningTal- och språkutvecklingSamhällskunskapFilosofiFackligtEntreprenörskap/Entreprenöriellt lärandeEngelskaElevinflytandeDistansundervisningDigitaliseringPsykologiResorFörskolaSpråkFöräldrarUniversitet och högskolaGenusDidaktikGrundskola 1-6LäromedelGrundskola 7-9LönGymnasieskolaMotivation/GritHBTQPedagogiska inriktningarHem, kultur, omvärldReligionHistoriaResultatIntegrationSpecialpedagogikKognition/MinneSvenskaKvalitetsarbeteTeknikLedarskapLekLitteracitetVärdegrundBedömning
Stockholm
Biologi
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning
Hållbar utveckling i förskolan
Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka Fsk
15 maj – 19 jun