Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

How the Teacher’s Practical Theory Moves to Teaching Practice

Publicerad:2010-10-13
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
This conceptual study and literature review concerns the teacher cognition paradigm. The aim was to analyse the relationships between teachers’ static cognition (practical theory, script), dynamic cognition (agenda, interactive thinking) and teaching practice. The study asks the following question: How is a teacher’s practical theory – which is partly founded on educational theory as well – realised in teaching practice? Earlier empirical studies on the subject mostly have an analytical orientation, i.e., only a few aspects of the comprehensive phenomenon have been researched. Existing research carried out between 1980 and 2009 shows that the relationship between a teacher’s cognition and his/her teaching practice is not a simple one: the basis of all teacher cognition – practical theory – transforms interactively in classroom processes. The more complex the conflict between the curricular objective and pupils’ actions in a teaching situation, the more essential it is for the teacher to use dynamic cognitions in order to realise her/his practical theory. Författare: Harri Pitkäniemi How the Teacher’s Practical Theory Moves to Teaching Practice. A Literature Review and ConclusionsEducation Inquiry 3/2010
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026