Hoppa till sidinnehåll
Arbetsmiljö

Hur kan fritidshemmet motverka utanförskap?

Publicerad:2021-11-16
Uppdaterad:2023-09-01
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Lina Lago. Foto: NiclasFasth
Lina Lago. Foto: Niclas Fasth

Hallå där Lina Lago! Du är forskare vid Linköpings universitet och har tillsammans med Helene Elvstrand skrivit den nya boken Sociala relationer i fritidshem. Varför?

– Vi kände att arbetet med elevernas relationer togs lite för givet, trots att det är inskrivet i fritidshemmets uppdrag. Därför ville vi visa på komplexiteten i det arbetet: Det finns ingen standardmodell, utan lärarna måste ha fingertoppskänsla. Det kräver gedigna kunskaper.

Ett återkommande tema i boken är utanförskap. Hur kan personalen motverka det?

– Det är viktigt att se utanförskapet som en process i stället för att lägga skulden på barnen. Det är så lätt att tänka att någon hamnar utanför för att den gör si eller så eller för att någon är elak. Men vi kan inte göra så mycket åt hur någon är. Däremot kan vi jobba med sociala miljöer och processer, fånga upp det som är positivt och stärka eleverna i det.

Vad innebär det i praktiken?

– Att man behöver vara närvarande som vuxen. Vi har beskrivit ett fall där två pojkar gjorde en tredje till sin hantlangare, men läraren gick bara förbi en gång och sa åt dem att inte kasta sand på varandra. Om man som vuxen är med och ser situationen skulle man kunna ta på sig den tredje pojkens uppgifter och styra leken i en annan riktning.

Hur ska lärarna kunna vara närvarande i stora barngrupper?

– Det är viktigt att jobba i arbetslag, så att någon kan ha översiktskollen medan någon annan deltar i aktiviteterna. Genom att samtala om relationerna kan man få en gemensam förståelse för hierarkierna i gruppen och jobba för att platta ut dem. Det går till exempel att ordna aktiviteter som någon som är utanför är bra på och där alla får vara med.

Ni skriver även att digitala verktyg kan skapa relationer. Hur då?

– Digitala aktiviteter kan få elever som normalt inte leker med varandra att samlas kring ett gemensamt intresse. Det finns också exempel på att de har gett status åt barn som annars inte har det. Och när det händer något på sociala medier kan fritidshemmet behöva hantera det – om man bara förbjuder tekniken får barnen inte utrymme att prata om de sakerna.

Av Staffan Eng

Foto: Niclas Fasth


Skolporten nr 5 2021 liten
Skolporten nr 5 2021.

Skolportens magasin – nytt nr ute nu!

Tema: DEMOKRATI

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumerera

Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev