Dela:

Hur kan lärare använda sig av forskning?

Hur kan lärare använda sig av forskning för att utveckla sin profession och undervisning? Några som har stor vana av att läsa avhandlingar är Lärarpanelen. Skolporten ställde frågan till fyra av panelisterna.

”Vi lärare är bra på att prova på nya saker, det vi behöver utmana oss i är att reflektera”

MARIA EDIN
Lärare i matematik, kemi och teknik vid NTI-gymnasiet i Luleå

”Själv tar jag ofta del av ny forskning via nyhetsbrev, exempelvis från Skolporten och forskningsinstitutet Ifous. Det är också bra att hitta någon form av pedagogiskt forum – kollegor eller via sociala medier – för gemensam läsning av och diskussion om ny forskning. Kanske leder det vidare till egna mindre aktionsforskningsprojekt där idéer testas och utvärderas. Det sistnämnda glöms ofta bort i vardagen, men det är nästan det viktigaste. Vi lärare är bra på att prova på nya saker, det vi behöver utmana oss i är att reflektera kring de lärdomar vi gör. Och reflektera gör vi lättast med andra.”


”Att kika på de avhandlingar som vi i Lärarpanelen lyfter fram är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad”

Hans H Dahlkvist.

HANS H DAHLKVIST
Lektor, undervisar i biologi och naturkunskap vid Åsö vuxengymnasium i Stockholm

”För att utvecklas som lärare måste man ta in både pedagogisk och ämnesteoretisk forskning. Att kika på de avhandlingar som vi i Lärarpanelen lyfter fram är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad. Vissa lärare jobbar helst i grupp, andra tar till sig ny forskning på egen hand och testar kanske nya idéer direkt i klassrummet.
Ett annat perspektiv är att låta eleverna ta in ny forskning som en del i undervisningsämnet, exempelvis det senaste om Covid-vaccin. Ett generellt problem är att skolledare och skolhuvudmän inte lägger särskild stor vikt vid att utveckla lärares vetenskapliga kunskaper.”


”Leta efter praktiknära forskning, där finns ofta mycket matnyttigt för yrkesverksamma lärare”

Johanna Lindgren Chin

Catherine Couturier.

CATHERINE COUTURIER
Lärare i svenska och SO, årskurs 1–7 på Högalidsskolan i Stockholm

”Ett bra sätt är att tillsammans med några kollegor läsa delar av avhandlingar för att sedan diskutera och kanske även presentera för övriga kollegor. Leta efter praktiknära forskning, där finns ofta mycket matnyttigt för yrkesverksamma lärare. Klokt är att ta hjälp av exempelvis en förstelärare för att välja avhandling och de delar av avhandlingen som är mest intressanta. Man behöver verkligen inte läsa hela avhandlingar från pärm till pärm. Jag vet att det är svårt för lärare att få loss arbetstid för att läsa och diskutera forskning. Det är en fråga som jag önskar att skolledare tog mer ansvar för.”


Johanna Lindgren Chin

Johanna Lindgren Chin.

”Steget från en forskningsartikel till den egna praktiken behöver inte vara så långt”

JOHANNA LINDGREN CHIN
Speciallärare vid Grindtorpsskolan i Botkyrka

”Själv läser jag ofta Skolforskningsinstitutets forskningsöversikter, ofta fångar jag upp något som jag sedan testar i klassrummet. Steget från en forskningsartikel till den egna praktiken behöver inte vara så långt. Ett tips är att testa flera gånger och inte ge upp även om det inte funkade vid första försöket!”

Av Susanne Sawander

Foto Linnea Bengtsson (Bilden på Maria Edin är privat.)


LÄRARPANELENS FAVORIT
Till varje nummer av Skolportens magasin väljer Lärarpanelen ut de mest läsvärda avhandlingarna från de senaste månaderna. En av dem utses till favorit. Här hittar du alla avhandlingar som valts till Lärarpanelens favorit!

LÄS MER OM LÄRARPANELEN OCH DERAS VAL AV FAVORIT HÄR!

Omslag Pedagogisk forskning 2021

Pedagogisk forskning 2021.

Artikeln är publicerad i den årliga forskningsbilagan Pedagogisk forskning 2021, ute nu!

Bilagan medföljer Skolporten nr 2/2022 (nedan).

Du läser forskningsbilagan gratis i appen Skolporten (finns där appar finns) eller på din dator/i din smartphone här!


Skolportens magasin nr 2/2022.

Skolportens magasin nr 2/2022.

Skolportens magasin – ute 31 mars 2022!

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

Sidan publicerades 2022-05-03 13:49 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2022-05-10 11:13 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Digital kurs med Pär Sahlin! Cirkelmodellen – introduktion

Hur arbetar du med att stötta elevernas skrivande av olika texttyper? I kursen Cirkelmodellen kan du arbeta praktiskt med genrepedagogiskt skrivande utifrån modelltexter. I film och text presenterar Pär Sahlin information, mallar och konkreta uppgifter för din undervisning. Med flexibel start och tydligt upplägg kan du studera, repetera och testa i klassrummet. Kursintyg ingår!

Digital kurs med Klara Härgestam – Trygga talare i svenska!

I den här kursen får du effektiva verktyg och gott om konkreta övningar som stärker elevernas retoriska förmåga och skapar mod och lust att vilja tala. Du får kunskap om hur eleverna blir tryggare i gruppen, i sig själva och i värderingen av sin prestation vid muntliga framföranden. Kursintyg ingår!

Elevhälsa

Välkommen till vår årliga konferens för hela elevhälsoteamet! Ta del av aktuell forskning och få praktiska exempel som berör hela elevhälsoteamet! Delta på plats i Göteborg 1–2 december eller på distans 8 december–5 januari. JUST NU! Boka-nu-pris 3 795 kr ex. moms gäller t.o.m 30 juni!

Specialpedagogik för grundskolan

Välkommen på vårens fortbildning för dig som arbetar som specialpedagog eller speciallärare i grundskolan. Ta bl.a. del av fördjupande föreläsningar om matematikundervisning för elever med språkstörning och om stöd till de som är särskilt begåvade men även har har autism eller adhd. Välj att delta i Stockholm, Göteborg eller online!

Krigslekar – ett komplext fenomen

Barn utforskar rörelse i krigslekar, visar Ebba Theorells forskning. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Lärarpanelen.

Så läser du en avhandling

Akademiska texter kan upplevas som svåra att ta till sig, inte minst doktorsavhandlingar. Här kommer några tips på hur du kan läsa en avhandling på ett effektivt sätt.

Lärarpanelen: ”Ett viktigt och roligt uppdrag”

"Det är viktigt och roligt att vara uppdaterad om nya vetenskapliga rön som rör undervisning och lärande." Så svarar en av Skolportens lärarpanelister på frågan om varför hon ville vara med i panelen.

Den oumbärliga yrkesutbildningen

Respekt för yrkeskunnande och en mer reflekterande undervisning. Det är forskarnas recept för att stärka gymnasieskolans yrkesprogram. Läs ett utdrag ur temaartikeln om yrkesutbildning i senaste numret av Skolportens magasin!

Poddagogen #13: Forskaren Johan Sandén om digitaliseringen av skolan

Forskaren Johan Sandén är gäst i den pedagogiska podcasten Poddagogen. Avsnittet handlar om hur digitaliseringen av skolan påverkar lärares arbete.

Matematik med alla sinnen

Läraren Charlotte Appeltofft har märkt att eleverna får en bättre taluppfattning när hon lär ut med den nya undervisningsmodellen TRR – Tänka, Resonera och Räkna.

”Eleverna tycker om att läsa nu”

Karin Herlitz, lärare i svenska och engelska på Nacka gymnasium, lägger tid på att introducera en bok och skapa intresse för den innan klassen ens vet vad den ska läsa.

Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 11 maj!
  Skolportens magasin nr 3/2022.

Nytt nr ute 11 maj!

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Mattelekar riskerar att ge ytliga kunskaper

Blivande lärare behöver träna mer på att urskilja barns kunskaper i matematik. När barn i förskolan och elever i mellanstadiet leker eller pratar om matematik är risken stor att de bara lär sig ytligt, menar Christina Svensson, forskare vid Malmö universitet.

Lärare är tryggheten om krisen slår till

Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

Lärarledd skolutveckling för ett bättre lärande

Bygg en organisation där lärarna själva har huvudansvaret för undervisningsutvecklingen. En utveckling som ska bygga på vetenskap. Det säger författarna till boken ”Lärardriven skolutveckling” som väckte stort gensvar när de föreläste för skolledare på SETT-mässan i Kista.

Demokrati i skolan – styre eller styrning

Ami Cooper är forskare och lärare vid Karlstads universitet där hon bland annat har delat ansvar som programledare för en magister-/masterutbildning i utbildningsledning och skolutveckling. Hennes forskningsintresse riktas mot diskursteoretiska studier av utbildningspolicy och utbildningsledning.

Så gjorde vi: fågelholksbyggena gjorde barnen till snickare

För att utmana 6-åringarna i bygg och konstruktion introducerade pedagogerna idén om att snickra egna fågelholkar.