Dela:

Hur kan lärare använda sig av forskning?

Hur kan lärare använda sig av forskning för att utveckla sin profession och undervisning? Några som har stor vana av att läsa avhandlingar är Lärarpanelen. Skolporten ställde frågan till fyra av panelisterna.

”Vi lärare är bra på att prova på nya saker, det vi behöver utmana oss i är att reflektera”

MARIA EDIN
Lärare i matematik, kemi och teknik vid NTI-gymnasiet i Luleå

”Själv tar jag ofta del av ny forskning via nyhetsbrev, exempelvis från Skolporten och forskningsinstitutet Ifous. Det är också bra att hitta någon form av pedagogiskt forum – kollegor eller via sociala medier – för gemensam läsning av och diskussion om ny forskning. Kanske leder det vidare till egna mindre aktionsforskningsprojekt där idéer testas och utvärderas. Det sistnämnda glöms ofta bort i vardagen, men det är nästan det viktigaste. Vi lärare är bra på att prova på nya saker, det vi behöver utmana oss i är att reflektera kring de lärdomar vi gör. Och reflektera gör vi lättast med andra.”


”Att kika på de avhandlingar som vi i Lärarpanelen lyfter fram är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad”

Hans H Dahlkvist.

HANS H DAHLKVIST
Lektor, undervisar i biologi och naturkunskap vid Åsö vuxengymnasium i Stockholm

”För att utvecklas som lärare måste man ta in både pedagogisk och ämnesteoretisk forskning. Att kika på de avhandlingar som vi i Lärarpanelen lyfter fram är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad. Vissa lärare jobbar helst i grupp, andra tar till sig ny forskning på egen hand och testar kanske nya idéer direkt i klassrummet.
Ett annat perspektiv är att låta eleverna ta in ny forskning som en del i undervisningsämnet, exempelvis det senaste om Covid-vaccin. Ett generellt problem är att skolledare och skolhuvudmän inte lägger särskild stor vikt vid att utveckla lärares vetenskapliga kunskaper.”


”Leta efter praktiknära forskning, där finns ofta mycket matnyttigt för yrkesverksamma lärare”

Johanna Lindgren Chin

Catherine Couturier.

CATHERINE COUTURIER
Lärare i svenska och SO, årskurs 1–7 på Högalidsskolan i Stockholm

”Ett bra sätt är att tillsammans med några kollegor läsa delar av avhandlingar för att sedan diskutera och kanske även presentera för övriga kollegor. Leta efter praktiknära forskning, där finns ofta mycket matnyttigt för yrkesverksamma lärare. Klokt är att ta hjälp av exempelvis en förstelärare för att välja avhandling och de delar av avhandlingen som är mest intressanta. Man behöver verkligen inte läsa hela avhandlingar från pärm till pärm. Jag vet att det är svårt för lärare att få loss arbetstid för att läsa och diskutera forskning. Det är en fråga som jag önskar att skolledare tog mer ansvar för.”


Johanna Lindgren Chin

Johanna Lindgren Chin.

”Steget från en forskningsartikel till den egna praktiken behöver inte vara så långt”

JOHANNA LINDGREN CHIN
Speciallärare vid Grindtorpsskolan i Botkyrka

”Själv läser jag ofta Skolforskningsinstitutets forskningsöversikter, ofta fångar jag upp något som jag sedan testar i klassrummet. Steget från en forskningsartikel till den egna praktiken behöver inte vara så långt. Ett tips är att testa flera gånger och inte ge upp även om det inte funkade vid första försöket!”

Av Susanne Sawander

Foto Linnea Bengtsson (Bilden på Maria Edin är privat.)


LÄRARPANELENS FAVORIT
Till varje nummer av Skolportens magasin väljer Lärarpanelen ut de mest läsvärda avhandlingarna från de senaste månaderna. En av dem utses till favorit. Här hittar du alla avhandlingar som valts till Lärarpanelens favorit!

LÄS MER OM LÄRARPANELEN OCH DERAS VAL AV FAVORIT HÄR!

Omslag Pedagogisk forskning 2021

Pedagogisk forskning 2021.

Artikeln är publicerad i den årliga forskningsbilagan Pedagogisk forskning 2021, ute nu!

Bilagan medföljer Skolporten nr 2/2022 (nedan).

Du läser forskningsbilagan gratis i appen Skolporten (finns där appar finns) eller på din dator/i din smartphone här!


Skolportens magasin nr 2/2022.

Skolportens magasin nr 2/2022.

Skolportens magasin – ute 31 mars 2022!

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

Sidan publicerades 2022-05-03 13:49 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2022-05-10 11:13 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Digital kurs med Klara Härgestam – Trygga talare i svenska!

I den här kursen får du effektiva verktyg och gott om konkreta övningar som stärker elevernas retoriska förmåga och skapar mod och lust att vilja tala. Du får kunskap om hur eleverna blir tryggare i gruppen, i sig själva och i värderingen av sin prestation vid muntliga framföranden. Flexibel start och tydligt upplägg. Pris 996 kr ex. moms. Kursintyg ingår!

Digital kurs med Pär Sahlin – Cirkelmodellen!

Hur arbetar du med att stötta elevernas skrivande av olika texttyper? I kursen Cirkelmodellen kan du arbeta praktiskt med genrepedagogiskt skrivande utifrån modelltexter. I film och text presenterar Pär Sahlin information, mallar och konkreta uppgifter för din undervisning. Flexibel start och tydligt upplägg. Pris 996 kr ex. moms. Kursintyg ingår!

Elevhälsa

Välkommen till Skolportens årliga konferens för hela elevhälsoteamet! Ta del av aktuell forskning och få praktiska exempel som berör hela teamet. Delta i Göteborg 1–2 december eller på distans via webbkonferensen 8 december–5 januari. JUST NU! Boka-tidigt-pris: 3 795 kr ex. moms t.o.m. 5 november.

Krigslekar – ett komplext fenomen

Barn utforskar rörelse i krigslekar, visar Ebba Theorells forskning. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Lärarpanelen.

Så läser du en avhandling

Akademiska texter kan upplevas som svåra att ta till sig, inte minst doktorsavhandlingar. Här kommer några tips på hur du kan läsa en avhandling på ett effektivt sätt.

Lärarpanelen: ”Ett viktigt och roligt uppdrag”

"Det är viktigt och roligt att vara uppdaterad om nya vetenskapliga rön som rör undervisning och lärande." Så svarar en av Skolportens lärarpanelister på frågan om varför hon ville vara med i panelen.

Vad är beprövad erfarenhet?

Beprövad erfarenhet kan ha minst tre olika betydelser som alla är viktiga för hur vi ska undervisa, leda och organisera skolan. Det säger Anette Jahnke, universitetslektor i pedagogik, samt projekt- och processledare vid forskningsinstitutet Ifous, som har skrivit en bok om beprövad erfarenhet i skolan.

Den oumbärliga yrkesutbildningen

Respekt för yrkeskunnande och en mer reflekterande undervisning. Det är forskarnas recept för att stärka gymnasieskolans yrkesprogram. Läs ett utdrag ur temaartikeln om yrkesutbildning i senaste numret av Skolportens magasin!

Poddagogen #13: Forskaren Johan Sandén om digitaliseringen av skolan

Forskaren Johan Sandén är gäst i den pedagogiska podcasten Poddagogen. Avsnittet handlar om hur digitaliseringen av skolan påverkar lärares arbete.

Matematik med alla sinnen

Läraren Charlotte Appeltofft har märkt att eleverna får en bättre taluppfattning när hon lär ut med den nya undervisningsmodellen TRR – Tänka, Resonera och Räkna.

”Eleverna tycker om att läsa nu”

Karin Herlitz, lärare i svenska och engelska på Nacka gymnasium, lägger tid på att introducera en bok och skapa intresse för den innan klassen ens vet vad den ska läsa.

”Var inte så rädd för att det ska bli fel”

Förskolan Hammarkullegatan 3 i Göteborg har stor erfarenhet av att ta emot nyanlända barn och barn som inte har svenska som förstaspråk. Var nyfiken! Det är ett av rektor Ulrica Boijes råd.

Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Digitaliseringen krymper lärares expertroll

Med digitaliseringens intåg i skolan har utrymmet för lärarens roll som expert minskat. Det menar forskaren Johan Sandén. Nu har hans avhandling valts till favorit av Lärarpanelen.

Krigslekar – ett komplext fenomen

Barn utforskar rörelse i krigslekar, visar Ebba Theorells forskning. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Lärarpanelen.

Positivt med föräldrastödsprogram

En relativt enkel insats med föräldrastöd på förskolan gav förändring hos både barn och föräldrar. Det visar en avhandling av Anton Dahlberg. Nu har avhandlingen valts till favorit av Lärarpanelen.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Barn på flykt
  Skolportens magasin nr 4/2022.

TEMA: Barn på flykt

INTERVJU: Anna Karlefjärd, forskare, intervjuas "Stärk lärarna med friare kurs- och läroplaner så får vi rättvisare betyg!" TEMA: Barn på flykt. Hur tar skolan bäst emot barn som är på flykt från krig eller naturkatastrofer? Forskarna menar att det gäller att ta tillvara på tidigare erfarenheter.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
”Var inte så rädd för att det ska bli fel”

Förskolan Hammarkullegatan 3 i Göteborg har stor erfarenhet av att ta emot nyanlända barn och barn som inte har svenska som förstaspråk. Var nyfiken! Det är ett av rektor Ulrica Boijes råd.

Att lära genom att skriva

I den här rapporten sammanfattar och kommenterar vi en systematisk forskningsöversikt där skrivandets och texternas innehåll och funktion sätts i fokus. De framträdande forskningsresultaten, att skrivande förbättrar elevers ämneskunskaper jämfört med undervisning som har mindre fokus på skrivande, är därför särskilt relevanta för lärare. (pdf)

Students with disabilities fare better when integrated into gen-ed classrooms

“We cannot, as a society, afford to continue to support policies and practices that result in academic failure, limited post-secondary options and continued separation and marginalization based on disabilities.”

Känslorna är starka när elever svarar om Förintelsen

Andra världskriget och Förintelsen väcker stort intresse inom såväl historieämnet som inom kulturen. Svenskar kan mycket om det, ändå är frågan i skolans nationella prov om orsaker till Förintelsen en som många elever misslyckas med, visar en ny studie. Resultatet ställer frågan ”Vad kan vi lära av historien?” på sin spets.

Myten om pojkars antipluggkultur

Fredrik Zimmerman forskar om varför betygsgapet ökar mellan flickor och pojkar. Varför görs så få insatser för att hjälpa pojkar? En förklaring finns i myten om pojkars antipluggkultur, menar han. (webb-radio)

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer